Skip to main content

Cu toate că urmează noi scumpiri la energie electrică și gaze naturale, iar cei mai afectați vor fi consumatorii cu venituri reduse, Guvernul a decis să amâne până în 2021 rezolvarea problemei consumatorilor vulnerabili. În acest context, Asociația Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) cere autorităților să lanseze urgent în dezbatere publică noile criterii de eligibilitate a acordării venitului minim de incluziune, alături de un sistem reformat de sprijin pentru consumatorul vulnerabil de energie.

Guvernul a decis să amâne, din nou, de data aceasta cu doi ani, aplicarea Legii 196/2016 privind venitul minim de incluziune, prin care se instituie un sistem de sprijin financiar al consumatorilor vulnerabili de energie îmbunătățit față de cel actual.

  • Măsura a fost introdusă în OUG 96/2018 adoptată pe 9 noiembrie de Executiv, care instituie cadrul legal pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată prin raportare la criteriile referitoare la nivelul studiilor şi al vechimii în muncă.

„ACUE a propus, în ultimii ani, mai multe soluții privind diminuarea sărăciei energetice și protecția consumatorilor vulnerabili. Reafirmăm disponibilitatea federației de a identifica împreună cu autoritățile, prin dezbateri transparente și constructive, măsurile optime pentru sprijinirea celor aflați în situația de sărăcie energetică”, se arată într-un comunicat al asociației.

Majorarea salariului minim, o altă problemă majoră

Totodată, ACUE își exprimă „îngrijorarea cu privire la desele modificări ale legislației muncii, promovate de Guvern într-un orizont de timp foarte scurt, insuficient dezbătute cu partenerii sociali și fără o analiză aprofundată a efectelor pe care acestea le vor avea în economie”.

„Măsuri precum introducerea unui salariu minim diferențiat, cu impact major în întrega economie, nu trebuie adoptate pripit, fără consultarea reală a mediului de afaceri și fără un studiu de impact adecvat”, a mai transmis ACUE.

ACUE solicită autorităților ca stabilirea salariului minim pe economie să fie realizată printr-un mecanism bazat pe criterii transparente și obiective, care să determine predictibilitatea acestuia. „Un proces amplu de consultare publică pentru definirea unui astfel de mecanism a fost lansat anul trecut, dar din păcate, acesta a fost abandonat, fără explicații, de către autoritățile competente”, a mai transmis asociația furnizorilor de utilități.

Potrivit OUG 96/2018, intrate în vigoare pe 14 noiembrie, salariul minim brut poate fi stabilit de Guvern în mod diferențiat, în funcție de nivelul de studii și în funcție de vechimea în muncă. Ordonanța nu a stabilit și noile cuantumuri ale salariului minim, ce urmează a fi introduse prin hotărâre de guvern.

Sistem informatic național pentru asistații social

În textul actului normativ, consultat de NewsEnergy, se arată că, prin Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările ulterioare, a fost instituit un nou beneficiu de asistență socială prin consolidarea ajutorului social, a alocației pentru susținerea familiei și a ajutorului pentru încălzirea locuinței.

„Aplicarea prevederilor Legii nr. 196/2016, cu modificările ulterioare, respectiv acordarea noului beneficiu de asistență socială nu se poate realiza în absența Sistemului național informatic al asistenței sociale și depinde de capacitatea autorităților administrației publice locale de a asigura prelucrarea informatică a datelor privind solicitanții și verificarea criteriilor de eligibilitate”, precizează Guvernul.

  • Potrivit instituției, sistemul național informatic al asistenței sociale este în curs de realizare, finalizarea acestuia estimându-se în perioada 2020-2021.

Astfel, pentru a nu afecta un număr de aproximativ 210.000 familii în risc de sărăcie, beneficiare ale ajutorului social, și a nu se ajunge la crearea unor noi probleme sociale prin creșterea riscului de excluziune socială, având în vedere faptul că aproximativ 50% din aceste familii sunt familii cu copii, termenul de intrare în vigoare a Legii 196 a fost amânat până la 1 aprilie 2021, a mai explicat Executivul.

Urmează noi scumpiri la gaze și electricitate

Preşedintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chiriţoiu, a declarat în urmă cu o săptămână că preţul energiei electrice şi al gazelor din România va avea o tendinţă de creştere, în contextul alinierii cu ţările europene, iar Guvernul trebuie să spună ce consumatori poate subvenţiona în continuare.

  • El a semnalat că încă nu a fost definit consumatorul vulnerabil, care va fi cel mai afectat de aceste scumpiri. „Trebuie să vedem care sunt consumatorii care sunt mai puternic afectaţi de creşterea preţurilor. Este un subiect vechi şi m-aş bucura să îl rezolve actuala guvernare”, a precizat Bogdan Chirițoiu.