Efectele politizării intense a companiei de stat Oil Terminal, cel mai mare terminal petrolier la nivel național, încep să se vadă. În primele trei luni, profitul net al Oil Terminal a fost de numai 16 mii de lei, adică, în mare, indemnizația unui  membru în Consiliul de Administrație al companiei pe două luni.

Datele din raportul financiar al Oil Terminal pentru primul trimestru, consultat de NewsEnergy, arată că profitul net al Oil Terminal a scăzut de la 6.772.898 lei la 16.698 lei, cu mult sub câștigul bugetat de 206.000 lei. Totodată, cifra de afaceri realizată în T1 2018 a fost de 33.783.046 lei, în scădere cu 2,92 milioane lei (8%) față de perioada similară a anului trecut, deși cantitățile totale vehiculate au crescut cu aproape 30% față de T1 2017.

Oil Terminal este cel mai mare terminal pentru import/export țiței, produse petroliere și petrochimice la nivel național, având o capacitate de depozitare de 1,5 milioane metri cubi, reprezentând un punct strategic în zona Mării Negre.

ALDE își răsplătește generos oamenii

În timp ce profitul s-a prăbușit la 16.698 lei, cei șapte membri ai CA al companiei au câștigat în primul trimestru indemnizații în valoare de 148.841 lei, sumă de circa trei ori mai mare față de suma plătită în perioada similară a anului trecut, de 52.113 lei.

  • Un calcul simplu arată că, în medie (deși președintele CA are o indemnizație mai mare), cheltuiala pe membru CA a crescut de la 2.481 lei la 7.087 lei pe lună.

 

În T1 2018, membrii CA au fost: Cristian-Florin Gheorghe, Costreie Toma-Bogdan, Ovidiu Aurelian Andrei, Nicolae Cîmpeanu, Cononov Paul, Onofrei Andrei Ionuț, Ungur Ramona. Prin hotărârea AGA din 4 aprilie, au fost revocați Onofrei și Câmpeanu, care au fost înlocuiți cu Ciprian Dragoș Lazariu și Radu Cristian Pop.

NewsEnergy a scris recent despre această recrutare de fațadă, în urma căreia au fost păstrați în CA cinci din cei șapte membri numiți interimar în funcții anul trecut, majoritatea având conexiuni cu ALDE, partid aflat la guvernare (detalii AICI).

Conform legislației, printre competențele de bază ale Consiliului de Administrație, care nu pot fi delegate directorilor, se află stabilirea direcţiilor principale de activitate şi de dezvoltare ale societăţii sau aprobarea planificării financiare.

Investiții mai mici decât bonusurile

Valoarea totală a cheltuielilor de investiții înregistrate la 31 martie 2018 este de 5.396.001 lei, sumă de 14,7 ori mai mare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

  • Suma alocată investițiilor este mai mică decât valoarea cheltuielilor cu bonusurile și bonificațiile angajaților, care au urcat de la 5,31 milioane lei la 7,18 milioane lei, deci cu circa 35%.

În conformitate cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă, societatea a acordat salariaților următoarele bonificații: prime de fidelitate, ajutoare pentru pensionare, pentru căsătorie, bilete de odihnă și tratament, inclusiv transportul aferent, ajutoare pentru naștere, înmormântare, boli grave, tichete de masă, alte bonusuri (ajutoare de spitalizare, cămin).

Conform datelor din raportul Oil Terminal, primele de pensionare au urcat de la 117.384 lei la 400.260 lei, iar sporurile – de la 3,29 milioane lei la 4,47 milioane lei. De asemenea, cheltuielile cu biletele de odihnă și tratament, cu transportul aferent, au urcat de la 151.481 lei la 252.232 lei. Primele de fidelitate au ajuns la 881.095 lei, față de 649.862 lei, în trimestrul unu din 2017.

Principalii concurenți ai Oil Terminal

Terminalul petrolier din Constanța este unul dintre cele mai mari de acest gen din sud-estul Europei, situat la intersecția culoarelor de transport maritim între Asia, Europa Centrală și de Vest și Orientul Apropiat. Oil Terminal este interconectată cu rafinăriile românești prin intermediul conductelor de transport subterane operate de Conpet Ploiești. Terminalul petrolier are legături la rețeaua națională de căi ferate, rețeaua de căi rutiere și la canalul Dunăre-Marea Neagră.

Principalii competitori pe piața internă sunt:

  • Terminalul din Portul Midia, operat de Rompetrol Rafinare Constanța
  • Terminalul Unicom-Oil Terminal din Galați
  • Frial SA Constanța și Minmetal SA Constanța

Principalii competitori pe piața externă sunt:

  • Terminalul portului Omnisalje din Croația, care a preluat în totalitate tranzitul de țiței către Serbia
  • Terminalul Reni (Ucraina)

Statul român, prin Ministerul Energiei, este principalul acționar și deține 59,62% din capitalul companiei, celălalt acționar semnificativ fiind Sebastian Valentin Dumitrescu, un nonagenar care a ajus să dețină, la 31 martie 2018, un pachet de 14,41% din Oil Terminal.