Comisia Europeană este îngrijorată că Germania va căuta să exporte maşinile diesel vechi în Europa de Est, după aprobarea subvenţiilor pentru achiziţionarea unor modele mai puţin poluante, transmite Agerpres.

Săptămâna trecută, Guvernul de la Berlin şi companiile auto din Germania au ajuns la un compromis privind reducerea poluării cauzate de vehiculele diesel. Producătorii auto ar urma să acorde proprietarilor de vehicule diesel vechi din oraşele germane, unde aerul este extrem de poluat, subvenţii pentru achiziţionarea unor modele mai prietenoase cu mediu. De asemenea, Germania s-a angajat ca, până la sfârşitul anului, să actualizeze softul pentru aproximativ 5,3 milioane de maşini echipate cu motoare diesel, pentru a reduce emisiile poluante cu până la 30%.

Nu toate grupurile auto au fost de acord cu reconfigurarea, costurile fiind estimate la miliarde de euro. Majoritatea susţin că soluţia va fi încurajarea proprietarilor vehiculelor diesel mai vechi în vederea achiziţionării unor modele mai noi şi mai puţin poluante, ceea ce ar stimula vânzările.

Exporturile vor însemna mutarea problemei calităţii aerului din vest către est. Planul Guvernului german de a evita interzicerea circulaţiei celor mai poluante automobile diesel ar putea extinde problema”, a declarat, astăzi, Elzbieta Bienkowska (foto), Comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, într-un interviu acordat publicaţiei Tagesspiegel, citat de Reuters.

„Trebuie stabilit clar ce se va întâmpla cu vehiculele diesel vechi”, a adăugat oficialul european, adăugând că nu este vorba de o problemă naţională ci de una europeană.

Exporturi într-un ritm record

Analiştii avertizează că Germania exportă automobile diesel second-hand într-un ritm record, în condiţiile în care şoferii sunt nesiguri cu privire la posibilele interdicţiile de circulaţie în oraşele germane, pe lângă o problemă mai amplă de imagine după scandalul privind automobilele Volkswagen.

Anul trecut, exporturile de automobile diesel second-hand cu o cifră record de peste 20%. Potrivit Biroului Federal de Statistică, Germania a exportat în total 239.541 de automobile diesel second-hand anul trecut. Italia, cu 22.400 de unităţi şi Austria, cu 21.600 de unităţi, au fost cei mai mari importatori, în timp ce vânzările Ucraina s-au dublat la circa 15.700 de unităţi, iar vânzările spre Croaţia şi Ucraina aproape s-au dublat.

România este pe locul şapte în top, după Ungaria, cu 11.500 de automobile diesel second-hand importate anul trecut din Germania.

Sursa foto: Comisia Europeană