Protecția consumatorilor vulnerabili și a celor afectați de sărăcia energetică, precum și lipsa de transparență a facturilor la energie sunt preocupările cele mai mari pentru consumatorii europeni. România este peste media UE la aceste cerințe, potrivit celui mai recent Flash Eurobarometer 566 – un semnal clar că piața energiei nu este percepută încă drept una echitabilă și ușor de înțeles pentru cetățeni. De altfel, România este mult sub media UE la schimbarea furnizorilor de gaz și electricitate.
Acest sondaj realizat la nivelul Uniunii Europene s-a concentrat pe percepțiile consumatorilor privind serviciile energetice, sursele de informare utilizate atunci când își aleg furnizorii de energie și domeniile în care piețele de energie pot fi îmbunătățite pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor.
Pentru a accelera tranziția către energie curată într-un mod care să nu lase pe nimeni în urmă, este esențială înțelegerea comportamentului cetățenilor și a nivelului de încredere în piața energetică, arată Comisia Europeană. NewsEnergy.ro a analizat datele privind România și vă prezentăm mai jos principalele date.
Protecția consumatorilor afectați de sărăcia energetică
- România: 55% dintre respondenți
- Media UE: 38% dintre respondenți
Peste jumătate dintre respondenții din România consideră că este nevoie de o protecție mai bună a consumatorilor vulnerabili și a celor afectați de sărăcia energetică, un procent cu 17 puncte procentuale peste media UE. Diferența indică o percepție mult mai acută a vulnerabilității energetice la nivel național, corelată cu venituri mai mici, locuințe ineficiente energetic și o dependență ridicată de energie pentru încălzire.
Claritate și transparență în facturile la energie
- România: 48% dintre respondenți
- Media UE: 34% dintre respondenți
Și în cazul clarității și transparenței facturilor, România depășește media europeană cu 14 puncte procentuale. Aproape jumătate dintre consumatorii români vor facturi mai ușor de înțeles, semn că complexitatea tarifelor, taxelor și schemelor de sprijin reprezintă o barieră reală pentru consumatori.
România, mult sub media UE la schimbarea furnizorilor de energie
Datele din Flash Eurobarometer 566 arată că românii schimbă furnizorii de energie semnificativ mai rar decât media Uniunii Europene, atât în cazul energiei electrice, cât și al gazelor naturale. Diferențele sunt mari și persistente, sugerând o piață rigidă, cu consumatori captivi.
Energie electrică: aproape jumătate (47%) dintre români nu și-au schimbat niciodată furnizorul, față de media UE de 25%.
Aproape un român din doi declară că nu și-a schimbat niciodată furnizorul de energie electrică, un procent cu 22 de puncte procentuale peste media UE.
În plus, doar:
- 9% dintre români și-au schimbat furnizorul în ultimul an (față de 18% în UE),
- 20% în ultimii 1–3 ani (similar UE, dar insuficient pentru a compensa decalajul).
La gaze naturale, blocajul este și mai accentuat. Aproape două treimi dintre consumatorii români conectați la rețeaua de gaze nu și-au schimbat niciodată furnizorul, comparativ cu doar un sfert la nivel european. Diferența de 38 de puncte procentuale arată o piață extrem de rigidă, dominată de furnizori tradiționali și cu o mobilitate foarte redusă a consumatorilor.
Totodată, doar 3% și-au schimbat furnizorul de gaz în ultimul an, față de 16% media UE.

De ce nu schimbă românii furnizorul de energie: lipsa de diferențe, proceduri complicate și informații greu de comparat
Datele din Flash Eurobarometer 566 arată că inactivitatea consumatorilor din România nu este un semn de satisfacție reală, ci mai degrabă rezultatul unei piețe percepute ca opace și greu de comparat.
Astfel, 50% dintre români spun că nu există diferențe reale între furnizori, așadar „Nu merită efortul”, mult peste nivelul UE de 26%. Aceasta este una dintre cele mai mari diferențe dintre România și media europeană.
Proceduri prea complicate: 28% în România vs 13% media UE consideră că procesul de schimbare este prea complex sau îndelungat.
Această percepție explică direct nivelul foarte ridicat al consumatorilor care nu și-au schimbat niciodată furnizorul. Chiar dacă schimbarea este gratuită și, teoretic, simplă, complexitatea percepută descurajează acțiunea — mai ales în rândul consumatorilor vulnerabili sau mai puțin digitalizați.

Screenshot
Compararea ofertelor rămâne dificilă: 21% România vs 15% UE spun că este greu să compare ofertele diferiților furnizori.
Această dificultate se leagă direct de cererea ridicată pentru facturi mai clare și mai transparente. Fără informații standardizate și ușor de înțeles, consumatorii nu pot lua decizii informate.
Nu întâmplător, 25% dintre români spun că este nevoie de proceduri mai simple pentru schimbarea furnizorului de energie electrică (peste media UE de 21%), iar 31% cer acces mai bun la date și instrumente digitale pentru monitorizarea și adaptarea consumului (vs 28% media UE).
Ce nu înțeleg cel mai des consumatorii europeni din facturile de energie
Deși majoritatea consumatorilor europeni se consideră bine informați de către furnizorii de energie, iar mulți declară că facturile sunt relativ ușor de înțeles, înțelegerea unor elemente esențiale din facturile de electricitate rămâne dificilă.
Elementele din facturile de energie cel mai greu de înțeles pentru europeni:
-
Taxele și contribuțiile pentru menținerea infrastructurii energetice – 36%
-
Costul pentru fiecare unitate de energie consumată – 16%
-
Modul de calcul al sumei totale de plată – 16%
-
Durata contractului, taxele de reziliere anticipată și ce se întâmplă la finalul perioadei contractuale – 16%
(Respondenții au putut selecta mai multe opțiuni.)
Comportamentul de consum: românii reacționează în primul rând la preț
Datele privind comportamentele de consum confirmă presiunea economică:
- 40% dintre români ar reduce temperatura de încălzire doar din motive economice (vs 28% UE), iar alți 34% din motive în principal economice, dar și unele de mediu.
- 37% ar porni electrocasnicele în afara orelor de vârf din motive economice (vs 32% UE), iar alți 32% din motive în principal economice, dar și unele de mediu.
România este astfel mai sensibilă la semnalele de preț decât la cele de mediu, ceea ce explică de ce politicile de eficiență energetică trebuie să fie însoțite de beneficii financiare clare, nu doar de argumente climatice.
Ce spun aceste date, în ansamblu, despre România
Toate aceste rezultate spun aceeași poveste:
- consumatori vulnerabili, foarte atenți la costuri,
- piață greu de înțeles și de comparat,
- mobilitate scăzută între furnizori,
- nevoie urgentă de protecție socială și transparență.
Fără măsuri structurale, tranziția energetică poate accentua inegalitățile existente, mai ales în rândul gospodăriilor cu venituri mici, al celor din mediul rural și al locuințelor slab izolate.
Sărăcia energetică afectează milioane de gospodării, în special în mediul rural, în locuințe vechi și ineficiente energetic, iar nivelul de înțelegere a facturilor rămâne scăzut. Deși au fost introduse scheme de sprijin și plafoane de preț în ultimii ani, complexitatea facturilor și lipsa unor mecanisme clare de protecție pe termen lung continuă să fie probleme structurale.
„Concluziile studiului subliniază necesitatea unei comunicări mai clare, a unor mecanisme de protecție mai solide pentru consumatori și a unor procese simplificate, pentru a sprijini tranziția către energie mai curată. Teme-cheie precum accesibilitatea, protecția consumatorilor și consolidarea rolului acestora vor fi centrale în viitorul Plan european pentru locuințe accesibile, programat să fie prezentat săptămâna viitoare, precum și în Pachetul european privind energia pentru cetățeni„, notează Comisia Europeană. Detalii, AICI.
Sondajul Eurobarometer a fost realizat în perioada 30 iunie – 15 iulie 2025, în toate cele 27 de state membre ale UE. În total, au fost efectuate 18.250 de interviuri telefonice (prin telefon fix și mobil). Mai multe informații sunt disponibile pe site-ul Comisiei Europene, AICI.
(Sursa foto: Pixabay.com)
CITEȘTE ȘI:

