În urmă cu doi ani, Ambasada Sustenabilității în România (ASR) a lansat SustainAbility School, program de educare în management sustenabil, dezvoltat cu sprijinul companiei Coca-Cola HBC România. Programul este dedicat angajaților care fac parte din companiile și ONG-urile membre în comunitatea ASR și a fost creat pornind de la o realitate: nu aveam o școală de sustenabilitate în România. De aici, și nevoia facilitării unui context structurat de învățare, unde managerii din companii, să descopere acele informații relevante, care să îi ghideze în face tranziția de la business as usual la business sustenabil. Pe parcursul celor doi ani de derulare a programului, peste 2200 de participanți au fost prezenți la cele 71 de webinarii live, susținute de 79 de vorbitori (dintre care 28 specialiști străini), iar cele 107 ore de școlarizare, sunt disponibile la un click distanță, într-o platformă online, pentru o experiență facilă de tip self-paced learning, potrivit datelor ASR. Cu prilejul sărbătoririi celor 2 ani împliniți de SustainAbility School, au fost acordate și niște premii cursanților.
Astăzi, la nivel global, asistăm la ascensiunea poziției de Chief Sustainability Officer. Potrivit unui studiu recent LinkedIn Jobs, managerul de sustenabilitate a ocupat locul 2 în topul rolurilor cu cea mai rapidă ascensiune în UK, fiind de asemenea în fruntea clasamentelor și în țări precum Australia, Brazilia, Franța, Germania, India, Arabia Saudită și Statele Unite. Această evoluție confirmă accentul tot mai mare pe care companiile, din toate sectoarele, îl acordă acestui rol, fiind tot mai conștiente de urgența și presiunea schimbării modelului de business pentru a supraviețui și, mai ales, pentru a se dezvolta, a explicat ASR, într-un comunicat de presă.
Oamenii se află în centrul acestei tranziții. Gradul de sustenabilitate al unei companii nu poate fi îmbunătățit major doar prin proceduri și decizii ale echipei de top management. Sustenabilitatea unei companii depinde în mod direct de deciziile pe care le iau toți angajații acelei companii. Dar pentru ca tranziția la un business sustenabil să se întâmple cu adevărat și cu efecte pe termen lung, sustenabilitatea nu trebuie abordată și implementată în mod izolat în cadrul unui departament dintr-o companie, doar în cadrul organizației și nici măcar în cadrul unui singur sector. Sustenabilitatea este fundamentată pe colaborare și are la bază construirea unei rețele de cunoștințe și competențe atât în interiorul companiei, cât mai ales în exteriorul ei, la nivelul lanțului valoric.
“Sustenabilitatea este astăzi, încă, din nefericire, preocuparea unei minorități din mediul de business local. Suntem încă departe în a avea departamente de sustenabilitate solide în România, dar vom ajunge acolo, este doar o chestiune de timp, întreaga lume merge în această direcție. Aici intervenim noi la ASR, prin programul SustainAbility School, care își propune să sprijine profesioniștii din domeniul sustenabilității să înțeleagă conceptele cheie, să facă legătura între noțiuni și instrumente, dar mai ales, să obțină claritatea necesară pentru a naviga prin noianul de noutăți din domeniul sustenabilității și a traduce teoria în practică. Nu trebuie să uităm: sustenabilitatea unei companii depinde în mod direct de deciziile pe care le iau toți angajații acelei companii. Investiția în educarea oamenilor și a echipelor este crucială”, a declarat Dragoș Tuță, Președinte și Fondator, Ambasada Sustenabilității în România.
Premianții SustainAbility School 2023 au fost:
Cei mai silitori elevi în sesiunile live
- Adina Feclist, Sustainability Leader, Schneider Electric România
- Ramona Vieru, CSR & Communication Specialist, Lidl România
- Maria Fășie, Marketing & Communication Manager, Pet Star Recycling SRL
- Cristina Hanganu, Head of Communication & CSR, Lidl România (2016 – 2023)
- Adelina Vlădescu, Sustainability Reporting Analyst, The CSR Agency
- Alina Trufaș, Sustainability Manager, METRO România
- Magdalena Caramilea, Sustainability Director, Autonom Group
- Alexandra Constandache, PR Manager România & Bulgaria, FlixBus
- Cristina Răchileanu, Commercial Contract Manager, Endava România
- Natalia Ciobanu, Group Environmental Manager, Endava România
- Miana Florian, Sustainability Officer, RebelDot
- Adina Tudor, External Communication Manager, Coca-Cola HBC
- Maria Koreck, Președinte, Asociația Divers
- Ema Cumpătă, Communication and Marketing Manager, Organizația ECOTIC
- Simona Paraschiv, Președinte, Asociația InspirAction
- Alina Liciu, Managing Partner, The Azores Sustainability & CSR Services
- Teia Ciulacu, Președinte, Viitor Plus
Compania cu cei mai mulți participanți în sesiunile live – Endava
Companiile cu cele mai multe conturi în platforma de e-learning – BRD și ING Bank
Primul cont activat în plaforma de e-learning – Alina Alecu, Senior Consultant, Deloitte România
Cea mai silitoare elevă în platforma de e-learning – Camelia Carmen Frîncu, Asistent Resurse Umane, Toyota Material Handling România
“Recomand tuturor SustainAbility School. Am început cu sustenabilitatea foarte recent, în 2021, aveam nevoie de un sprijin, căutam informații, nu știam în ce parte să mă duc, aveam nevoie de cât mai mult sprijin și l-am găsit în Ambasada Sustenabilității. În webinariile Sustainability School, veți găsi acel “AHA!”, acum știu în ce parte să o iau și cum să fac”, Adina Feclist, Sustainability Leader, Schneider Electric România.
“Domeniul sustenabilității pentru mine este un lifelong partner. Metafora pe care o folosesc este cea a stropitorii. Orice plantă ca să crească are nevoie de apă. Ca să pot contribui la creșterea semințelor de sustenabilitate, trebuie să ud semințele pe care le văd în jurul meu. Ca orice stropitoare, trebuie să fiu umplută ca să pot să duc mai departe. SustainAbility School este o ocazie foarte bună prin care aprofundez, înțeleg ce se întâmplă, ce e specific României, ca să pot da mai departe către semințele care încolțesc în Endava și dincolo de ușile companiei. Ce oferă mai ales sesiunile live din SustainAbility School, dincolo de informație, este înțelegere. Informație avem peste tot, dar ca să putem să o transformăm în acțiune, trebuie să o înțelegem. Acesta este marele plus și marea valoare pe care o văd în sesiunile Sustainability School și pe care vă încurajez să veniți și să vă bucurați de acest program”, Natalia Ciobanu, Group Environmental Manager, Endava România.
“Ne bucurăm că putem susține SustainAbility School. Pot beneficia de acest program cei peste 90.000 de angajați ai Coaliției România Sustenabilă și înțeleg că mai este foarte mult loc de îmbunătățire. Îmi propun să aduc cât mai mulți colegi pe această platformă care facilitează transferul de know-how și practici de sustenabilitate. Vom continua să susținem educația de sustenabilitate”, Adriana Burlacu, Internal Communication Manager, Coca-Cola HBC România.
“În afară de pasiune și motivație, educația este bază mai ales într-un domeniu atât de nou cum este sustenabilitatea. Aș vrea ca această diplomă să poarte numele tuturor companiilor care se angajează concret să atingă neutralitatea climatică până în 2050”, Alina Trufaș, Sustainability Manager, METRO România.
“Faptul că am intrat în comunitatea ASR și parte din SustainAbility School a fost de un real ajutor. Am putut să învăț, să-mi aduc structură și să întâlnesc oameni foarte faini. E foarte important să ai lângă tine oameni care să te susțină și să te încurajeze“. Miana Florian, Sustainability Officer, RebelDot.
“Se vede că depuneți mult efort și multă implicare. Sunteți un promotor în domeniul aceasta, de fiecare dată când apare un email legat de SustainAbility School mă întreb unde găsiți și speakeri și teme. Este o oportunitate pe care ar trebui să o acceseze oricine indiferent de domeniu“, Ema Cumpătă, Communication and Marketing Manager, Organizația ECOTIC
“Este foarte important să fii alături de oameni care gândesc ca tine și au aceleași viziuni. Echipa ASR este cel mai buni partener pe care vrei să îi al în România în sustenabilitate“, Alexandra Constandache, PR Manager România & Bulgaria, FlixBus.“SustainAbility School este cea mai frumoasă experiență de când am început drumul în lumea ESG-ului“, Cristina Răchileanu, Commercial Contract Manager, Endava România.
“Felicitări sincere și mulțumim pentru ceea ce faceți. Am recomandat în general aceste webinarii, dar și către colegi foarte specializati (ex. taxe, real estate). Rar am încredere să fac asta, dar știu ca SustainAbility Shool vine cu multă relevanță”, Alexandra Maier, Sustainability Manager, ING Bank.
***
Ambasada Sustenabilității în România (ASR) promovează modelul economic în care companiile, prin intermediul parteneriatelor, pot rezolva probleme sociale și de mediu fără a sacrifica eficiența economică (profitul). Lansată oficial în 2018, ASR aduce laolaltă companiile responsabile și ONG-urile implicate pentru ca, împreună, să contribuie la apropierea momentului în care românii trăiesc într-un mediu sănătos, o societate echitabilă și prosperă.
Programul SustainAbility School este dedicat exclusiv membrilor din Coaliția România Sustenabilă, program dezvoltat și coordonat de ASR, ca urmare a acțiunilor suport pentru implementarea și monitorizarea Strategiei Naționale pentru Dezvoltare Durabilă a României 2030. Coaliția este recunoscută oficial de Guvernul României, reprezentat prin Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, ca partener și facilitator de dialog pe teme de sustenabilitate. Coaliția reunește în prezent peste 145 de organizați (mari companii, IMM-uri și ONG-uri), din ale căror echipe fac parte peste 90.000 de angajați. Coaliția asigură o platformă de dialog și colaborare pe teme de sustenabilitate, între autoritățile publice, mediul de afaceri și societatea civilă.
- Din luna octombrie 2021, Teodora Vasâlca-Cimpoi, fondator NewsEnergy, este unul dintre voluntarii Ambasadei Sustenabilității în România.
ARTICOLE SIMILARE:
Studiu // Percepția românilor despre implicarea companiilor în domeniul sustenabilității
Ambasada Sustenabilității în România // Pachetul Fit for 55 – Oportunități pentru mediul de afaceri