UPDATE: PE și-a dat acordul final privind o directivă care va îmbunătăți etichetarea produselor și va interzice utilizarea declarațiilor de mediu înșelătoare. Directiva adoptată astăzi cu 593 voturi pentru, 21 împotrivă și 14 abțineri urmărește să protejeze consumatorii de practicile de marketing înșelătoare și să îi ajute să facă alegeri mai bune atunci când cumpără diverse bunuri. În acest scop, lista UE cu practicile comerciale interzise va fi completată cu mai multe obiceiuri de marketing problematice legate de dezinformarea ecologică (cunoscută și ca „greenwashing”) și declasarea tehnologică prematură a bunurilor.
Detalii: AICI.
Membrii Parlamentului European vor avea miercuri, 17 ianuarie, un vot final asupra unei directive privind împuternicirea consumatorilor pentru tranziția verde. Aceasta va îmbunătăți etichetarea produselor și va interzice utilizarea afirmațiilor false legate de mediu. Noile reguli fac etichetarea produselor mai clară și mai de încredere, prin interzicerea utilizării afirmațiilor generale legate de mediu, cum ar fi „prietenos cu mediul”, „natural”, „biodegradabil”, „neutru din punct de vedere climatic” sau „eco”, fără dovezi. Directiva permite utilizarea etichetelor de sustenabilitate bazate pe scheme de certificare oficiale sau stabilite de autorități publice.
- Afirmațiile bazate pe scheme de compensare a emisiilor, cum ar fi că un produs are un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului, nu ar mai fi permise.
- Noua directivă va interzice totodată afirmațiile nefondate privind durabilitatea, îndemnurile de înlocuire a consumabilelor mai devreme decât este strict necesar și prezentarea bunurilor ca fiind reparabile atunci când nu sunt.
- Un alt obiectiv important este acela de a determina producătorii să se concentreze mai mult asupra durabilității bunurilor lor. Noile reguli vor face informațiile privind garanția mai vizibile pe produse și vor crea o etichetă nouă, armonizată, pentru a permite produselor cu o garanție mai lungă să iasă în evidență.
Prea multe etichete de sustenabilitate, consumatorii nu mai știu ce să aleagă
Într-un press briefing care a avut loc luni la Strasbourg, jurnaliștilor li s-au adus explicații suplimentare privind noua directivă:
„Directiva actualizează o listă existentă de practici comerciale interzise din 2005, care constă în circa 30 de practici interzise în prezent pentru companiile din UE. Acum, directiva privind împuternicirea consumatorilor pentru tranziția verde va actualiza această listă și va adăuga la ea câteva aspecte legate de mediu.
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care această directivă îl va face este că va interzice utilizarea unor afirmații de mediu generale și vagi fără dovadă. Așadar, companiile nu mai pot spune că produsele lor sunt sustenabile sau prietenoase cu mediul, ori biodegradabile, eco, dacă nu oferă dovezi. Este o directivă foarte generală, deci nu spune exact cum aceste afirmații vor trebui dovedite. Dar va introduce această interdicție generală.
Un alt lucru pe care directiva îl va face este că va încerca să reglementeze utilizarea etichetelor de sustenabilitate. Acest tip de etichete de încredere sau calitate pe care multe companii și multe lanțuri comerciale le folosesc. Problema cu ele este că sunt prea multe: sunt sute si sute în UE și problema este că sunt bazate pe criterii diferite. Deci un lanț comercial poate spune că produsele lor sunt sustenabile și își bazează această afirmație pe faptul că toate produsele lor vin dintr-o rază de 50 de km. Alții pot spune: produsele noastre sunt sustenabile pentru că în procesul de producție am utilizat apă uzată tratată, în loc de apă de la sursă în procesul de producție.
Deși ambele afirmații sunt admirabile, nu sunt comparabile. Iar consumatorii în magazine nu știu ce etichetă să creadă și ce produs să aleagă. Deci această directivă va permite de acum doar utilizarea etichetelor bazate pe scheme certificate sau stabilite de autoritatea publică„.
Comisia Europeană a propus să crească nivelul de protecție oferit consumatorilor împotriva practicilor comerciale neloiale. La 30 martie 2022, Comisia a depus o propunere pentru o directivă privind împuternicirea consumatorilor pentru tranziția verde, ca parte a pachetului de economie circulară. Directiva propusă de Comisie ar modifica Directiva privind Practicile Comerciale Neloiale (UCPD) și Directiva Drepturilor Consumatorilor (CRD).
La 19 septembrie 2023, co-legislatorii au ajuns la un acord provizoriu privind propunerea de modificare a celor două directive-cheie în această sferă. Acest acord a fost aprobat de Comisia pentru Piața Internă și Protecția Consumatorului (IMCO) pe 28 noiembrie, iar Parlamentul este așteptat să voteze textul convenit în cadrul sesiunii sale plenare din ianuarie 2024. Propunerea de directivă a fost ieri în dezbatere, iar astăzi va avea loc votul în plen.
Odată cu intrarea în vigoare a directivei, statele membre vor avea 24 de luni pentru a incorpora noile reguli în legislația lor.
Vedeți întregul parcurs legislativ al acestui act normativ în linkul următor: https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/theme-a-european-green-deal/file-consumers-in-the-green-transition
- Noua directivă este menită să lucreze împreună cu Directiva privind afirmațiile ecologice, care este în prezent discutată în faza de comisie în Parlament. În timp ce Directiva privind împuternicirea consumatorilor instituie interdicții generale, viitoarea directivă privind afirmațiile ecologice va fi mai specifică și va elabora condițiile pentru utilizarea detaliată a afirmațiilor legate de mediu.
CITESTE SI: