Skip to main content

Norvegia a lansat, în această săptămână, un proiect de captare și stocare a dioxidului de carbon (CCS), o tehnologie considerată importantă pentru a reduce încălzirea globală și care încearcă să găsească un model economic viabil, conform Agerpres, care citează AFP. Longship este primul lanț valoric complet din Europa pentru captarea, transportul și stocarea emisiilor industriale de CO₂. De asemenea, este unul dintre primele proiecte CCS din lume care dezvoltă o infrastructură cu capacitatea de a stoca cantități semnificative de CO₂ provenite din mai multe țări.

Norvegia are peste 25 de ani de experiență în stocarea CO₂. Cercetarea și dezvoltarea tehnologiei CCS a fost o prioritate pentru guvernul norvegian timp de mai multe decenii.

Având numele englez al navelor vikinge, proiectul Longship constă în captarea de CO2 de la o fabrică de ciment și ulterior de la o instalație de incinerare, transportul acestuia cu navele către un terminal pe coasta de vest, apoi injectarea și depunerea în adâncurile mării.

Sectorul cimentului este responsabil pentru 7–8% din emisiile globale de CO₂. Captarea emisiilor de proces din această industrie a fost considerată de mult timp o provocare majoră.

Proiectul a primit un sprijin financiar semnificativ din partea guvernului norvegian, care va aloca 22 de miliarde de coroane (aproape două miliarde de euro) dintr-un cost total estimat la 34 de miliarde pentru amplasarea instalațiilor și funcționarea acestora în primii zece ani.

Într-o conferință de presă, ministrul norvegian al Energiei, Terje Aasland, a salutat acest proiect ca fiind „un pas major înainte” pentru CCS în Europa.

Părțile implicate în proiectul Longship

Potrivit datelor de pe site-ul ccsnorway.com, Longship presupune sprijin guvernamental pentru dezvoltarea infrastructurii de transport și stocare a CO₂ din cadrul proiectului Northern Lights. Proiectul include, în primul rând, captarea de CO₂ realizată de Heidelberg Materials la fabrica de ciment din Brevik. În al doilea rând, proiectul de captare a CO₂ al Hafslund Celsio de la instalația de valorificare energetică a deșeurilor (WtE) din Oslo.

Conform planului, CO₂-ul va fi transportat cu nave de la punctele de captare până la instalația onshore Northern Lights din Øygarden. Acolo, CO₂-ul va intra într-un terminal de recepție, înainte de a fi transportat printr-o conductă către puțul de injecție, unde va fi pompat într-un rezervor submers.

Heidelberg Materials și Celsio ar urma să livreze anual aproximativ 400.000 de tone de CO₂ fiecare, ceea ce reprezintă o parte semnificativă din emisiile totale ale Norvegiei — aproximativ 1,6%.

Începând din 2029, se preconizează că instalația de incinerare a deșeurilor Hafslund Celsio, în apropiere de Oslo, va capta, de asemenea, 350.000 de tone de CO2 anual, a precizat Agerpres.

(Main photo: Brevik CCS. Photo: Brevik CCS. Sursa: https://ccsnorway.com/)

CITEȘTE ȘI:

Cum poate România juca în „Champions League” din cercetare și inovare. Modelul norvegian