Tranzacţia de 1,26 miliarde de euro prin care grecii de la Public Power Corporation S.A. (PPC) vor prelua activele Enel din România se va finaliza în septembrie și va transforma grupul elen în liderul pieței de energie din Europa de Sud-Est.
PPC este liderul pieței de generare și furnizare a energiei electrice din Grecia, fiind activ în întregul lanț valoric, de la producerea energiei electrice (din surse regenerabile, dar și convenționale), până la distribuția și furnizarea ei, având totodată un business în creștere în domeniul mobilității electrice. Grupul este prezent și pe piețe din afara Greciei, mai exact Bulgaria (din 2015), Albania (din 2016) și Macedonia de Nord (în urma achiziției EDS – Energy Distribution Solutions în 2018). Acestora li se va alătura în curând România, o extindere strategică, având în vedere mărimea activelor Enel în România. Astfel, tranzacția va duce la creșterea numărului clienților PPC cu 57%, de la 5,6 milioane la 8,8 milioane, va majora activele de distribuție cu 40%, iar capacitatea de producție de energie din hidro, eolian și solar în exploatare cu 14%.
Georgios Stassis, preşedintele şi CEO-ul PPC din 2019, a fost anterior preşedinte şi CEO al Enel România, el fiind un bun cunoscător al pieței de energie locale.
Obiectivul PPC sub mandatul său este transformarea grupului în cel mai mare jucător regional cu focus pe regenerabile, iar România va juca un rol important în această strategie.
„Odată cu finalizarea achiziției activelor Enel România, grupul PPC își va consolida poziția în regiune. Achiziția Enel România se aliniază strategiei PPC privind tranziția energetică, dar și cu planul său de expansiune în Europa de Sud-Est, permițând explorarea unor oportunități de creștere pe o piață mai puțin congestionată ”, au transmis cei de la PPC, adăugând că văd multe oportunități pe piața locală și intenționează să investească în dezvoltarea operațiunilor din România.
Cu o capitalizare bursieră de peste 3 miliarde de euro, PPC este o companie solidă, aflată în curs accelerat de creștere, cu un plan de investiții ambițios, axat pe proiecte de energie regenerabilă și pe modernizarea rețelei de distribuție. La aceste se adaugă alte două priorități – digitalizarea activităților, precum și îmbunătățirea experienței clienților.
Cheltuielile de capital au crescut de la 437,9 milioane de euro în 2021 la 686,2 milioane de euro în 2022. Astfel, anul trecut, compania a semnat acorduri pentru achiziționarea de proiecte regenerabile cu o capacitate de 160 MW în Grecia și 210 MW în România (în plus față de achiziția Enel România), ceea ce demonstrează apetitul de investiții al PPC.
Pe plan local, achizițiile includ două parcuri fotovoltaice în sudul României, care ar urma să intre în funcțiune în cursul anului 2024, dezvoltate de MYTILINEOS, și un parc eolian în județul Tulcea.
PPC își propune să continue și să dezvolte ceea ce Enel a construit în ultimii 18 ani în România în materie de energie verde, mobilitate electrică, portofoliu de clienți și servicii cu valoare adăugată.
- Enel România are proiecte substanțiale de energie regenerabilă, cu o capacitate cumulată de circa 5,4 GW, în diferite faze de dezvoltare, dintre care 2,3 GW eolian și 3,1 GW solar. Acest „pipeline” va permite PPC o creștere semnificativă pe termen scurt, mediu și lung în domeniul regenerabilelor, în acord cu obiectivele sale de decarbonizare.
PPC a fost fondată în 1950 și este listată la Bursa de Valori din Atena din 2001.
ARTICOLE SIMILARE:
Rezultatele financiare ale Grupului PPC în H1 2023: EBITDA și profit în continuă creștere
Directiva privind eficiența energetică a primit votul final. Când va intra în vigoare // INFOGRAFIC