Liderii NATO au dedicat mult timp anul trecut încercând să îmbunătățească mobilitatea forțelor aliaților de-a lungul continentului european. În timp ce eliminarea barierelor logistice între aliați este un prim pas important, prea puțină atenție a fost acordată rezistenței cibernetice a infrastructurii de transport în sine. Un singur atac cibernetic asupra rețelei centrale de electricitate a unui stat membru NATO va afecta serios capacitatea Alianței de a răspunde la o criză, subminând tot efortul depus pentru creșterea mobilității, se arată într-o analiză publicată de Consiliul Atlantic, un think tank american din zona afacerilor internaționale.
Digitalizarea rapidă a rețelelor de electricitate în cuprinsul Europei s-a dovedit a fi o sabie cu două tăișuri. Pe de o parte, dependența în creștere de Internet of Things și de sisteme de control industriale a permis companiilor să își reducă cheltuielile operaționale și să crească eficiența. Pe cealaltă parte, digitalizarea a făcut companiile mai vulnerabile la amenințările cibernetice, dat fiind că cele mai multe sisteme „smart” au fost concepute având în minte performanța, și nu securitatea.
Un număr de atacuri cibernetice majore asupra rețelelor electrice a expus magnitudinea acestor vulnerabilități.
- În 2015, un grup de hackeri a atacat sistemele de control industriale ale rețelei de electricitate din Ucraina, lăsând peste 230.000 de locuitori în întuneric până la șase ore, chiar cu două zile înainte de Crăciun. Un an mai târziu, un alt atac cibernetic a compromis cu succes rețeaua de electricitate ucraineană, a preluat controlul asupra sistemelor sale de control industriale și a tăiat o cincime din energia Kievului pentru circa o oră.
Însă atacurile cibernetice pot avea consecințe mult mai serioase decât întreruperi temporare în alimentare. Un atac cibernetic puternic împotriva rețelei centrale a unui stat NATO, mai ales într-o perioadă de tensiuni politice intense, ar putea submina credibilitatea Alianței, slăbindu-i capacitatea de a trimite întăriri.
- În cazul unui blackout, de exemplu, majoritatea aeroporturilor ar pierde accesul la serviciul de control al traficului aerian și alte servicii critice, esențiale pentru managementul zborurilor. În anumite aeroporturi, serviciile de alimentare cu combustibil vor fi de asemenea afectate, din moment ce nu va mai fi electricitate pentru a transporta combustibilul din facilitățile de stocare. În timp ce avioanele vor putea zbura în condiții de urgență, ar trebui să opereze la viteze reduse, pentru a minimiza riscul accidentelor.
Rețeaua feroviară va fi printre infrastructurile cel mai puternic lovite de întreruperea curentului. Datorită creșterii numărului de locomotive electrice în Europa, o bucată mare din rețeaua feroviară va fi imediat paralizată. Trenurile vor fi oprite imediat pe traseu deschis, pe poduri, ori în tuneluri și vor obstrucționa sever traseele. Centrele de control al traficului feroviar și alte facilități, inclusiv de încărcare a mărfurilor, vor înceta să mai funcționeze, la rândul lor. Deși în anumite locuri ar fi posibilă comutarea pe setări manuale, doar un volum foarte limitat al traficului ar mai putea fi atins.
- Dată fiind dependența lor acută de aprovizionarea constantă cu energie la putere înaltă, porturile maritime vor fi, de asemenea, afectate instant. Încărcarea și descărcarea navelor ar trebui să fie întreruptă, din moment ce macaralele folosite în terminale nu pot opera fără electricitate. Pomparea bunurilor lichide, precum petrolul, atât pentru transport și realimentări, ar fi de asemenea oprită. În consecință, în zonele de încărcare s-ar forma congestii uriașe.
Rețelele de electricitate sunt printre cele mai atractive ținte pentru atacurile cibernetice, pentru că oferă hackerilor cel mai bun rezultat. Hackerii nu au nevoie decât să infecteze și să doboare o singură rețea pentru a afecta întregul sector de transport al unei țări. Altfel, ei ar trebui să infecteze simultan sute, dacă nu chiar zeci de mii de computere pentru a avea un efect similar asupra rețelei de transport.
În timp ce mulți operatori de rețea desfășoară protocoale sofisticate de securitate cibernetică și au adesea soluții de backup suficiente pentru a face față la căderea unor componente, acest lucru ar putea să nu fie suficient. Un singur atac cibernetic puternic s-ar putea infiltra în rețea, infecta operatorul, prăbuși rețeaua și crea haos.
Pentru a diminua amenințările atacurilor cibernetice asupra rețelelor, atât guvernele, cât și companiile private trebuie să își unească forțele și să construiască parteneriate public-private pentru a aborda dimensiunea cibernetică a securității energetice.
Citiți continuarea analizei AICI.
Sursa foto: Pixabay