Skip to main content

Asociatia Româna pentru Energie Eoliana (RWEA) si Asociatia Industriei Fotovoltaice din România (RPIA), reprezentând producatori, dezvoltatori si prestatori de servicii si echipamente din sectorul energiei regenerabile, fac, din nou, un apel de forta majora la Presedintele României, Parlament si Guvern pentru asigurarea unui cadru legislativ care sa sprijine investitiile în energie din surse regenerabile.

Iata, mai jos, mesajul acestora, transmis intr-un comunicat de presa:

„Constatam cu mare îngrijorare ca, în sedinta Camerei Deputatilor din data de 28 iunie 2023 a fost adoptata o forma modificata a Legii de aprobare a Ordonantei de Urgenta 153/2022 („Legea”), act care a facut anterior obiectul unei cereri de reexaminare formulata de Presedinte, fiind implementate în aceasta versiune finala a actului legislativ o serie de amendamente ce contravin fundamentelor pietei de energie si recomandarilor regulamentelor europene recent adoptate.

RWEA si RPIA atrag atentia asupra consecintelor extrem de grave pe care decizia de a se renunta la o serie de amendamente ce erau incluse în forma initiala a Legii urmeaza sa le aduca, precum si asupra faptului ca a fost omisa în continuare adresarea unor probleme fundamentale ale cadrului legislativ existent. Ca urmare a acestor decizii, investitiile existente si viitoare în energie din surse regenerabile sunt expuse unui risc major. In 2022, cele doua asociatii au semnalat ca exista riscul sa se ajunga într-o situatie fara precedent în România în care capacitatile de productie a energiei din surse regenerabile în functiune sa fie afectate iremediabil.

În cazul producatorilor de energie din surse regenerabile, daca se va mentine aplicarea Contributiei la Fondul de Tranzitie Energetica în forma actuala, respectiv cu considerarea în formula de calcul a tuturor veniturilor, fara a se tine cont într-un mod echitabil si de cheltuieli, producatorii vor continua sa acumuleze pierderi, punând în pericol stabilitatea întregului sistem energetic national si eforturile sustinute, de-a lungul a mai mult de un deceniu, pentru îndeplinirea obiectivelor de tranzitie energetica. Am atras atentia anterior ca orice formula de supraimpozitare trebuie sa tina cont de caracterul volatil al productiei din surse regenerabile, care, prin definitie, nu poate produce aceeasi cantitate în mod constant. Formulele de supraimpozitare trebuie sa se aplice pe venitul net realizat în urma deducerii cheltuielilor necesare pentru achizitia de energie pentru profilare si cheltuielile pentru dezechilibrele înregistrate, cheltuieli care, în cazul producatorilor din surse regenerabile, reprezinta o componenta substantiala si indispensabila din costurile curente de operare. Altfel, discutam despre supraimpozitarea pierderii.

Pentru o întelegere corecta si completa a întregului context, am prezentat autoritatilor particularitatile industriei de energie regenerabila ce prezinta incidenta asupra Contributiilor la Fondul de Tranzitie Energetica datorate de producatorii de energie electrica care realizeaza venituri suplimentare, cât si datorata pentru veniturile obtinute din contractele financiare de asigurare a riscurilor (hedging).

Impactul negativ asupra companiilor din industria noastra este cauzat de formula de calcul a Contribu.iei datorata de producatori. În conformitate cu prevederile capitolului legat de cheltuieli, nu sunt recunoscute costurile cu achizi.ia de energie necesara pentru onorarea contractelor de vânzare-cumparare cu livrare fizica atunci când sursa de energie nu este disponibila (când nu bate vântul / când gradul de însorire este redus). Impactul negativ este, de asemenea, cauzat de cheltuielile cu dezechilibrele, care sunt recunoscute doar în proportie de 5% din valoarea energiei electrice vândute, în condi.iile în care standardul în industrie arata dezechilibre înregistrate de centralele eoliene de cca. 40%, respectiv 25% în cazul centralelor solare.

De aceea, este imperios necesar sa fie luate în considerare, la modul de calcul al Contribu.iei datorate de producatorii de energie electrica, cheltuielile pentru achizitionarea energiei electrice pentru asigurarea livrarilor conform obligatiilor contractuale, precum si cheltuielile cu dezechilibrele, într-un procent diferentiat, superior, pentru producatorii din surse regenerabile, conform standardelor din industrie.

În ceea ce priveste mecanismul de calculare si plata a Contributiei pentru veniturile din Contractele de hedging, consideram ca ramâne necesara schimbarea mecanismului de retinere la sursa prin introducerea obligatiei de autodeclarare/autoimpunere de catre operatorii care ofera servicii de hedging, având în vedere ca mecanismul de re.inere la sursa, aplicabil la acest moment si mentinut în continuare si în urma modificarilor aduse de Lege, creeaza un impact major pentru producatorii de energie din surse regenerabile, ajungându-se în fapt, datorita lipsei de claritate cu privire la aplicarea formulei de calcul, la o noua suprataxare a acestora.

In cazul in care producatorul de energie regenerabila vinde in avans productia estimata, necunosând astfel cu o precizie rezonabila productia efectiva pe care o va realiza, acesta va fi fortat sa achizitioneze o parte din cantitatea de energie contractata la vânzare din piata, pentru a acoperi obligatiile contractuale ferme de livrare. In cazul in care nu va achizitiona acesta diferenta dintre energia contractata si cea efectiv produsa din piata, el va ramane cu volume in piata de echilibrare, o piata extrem de penalizatoare si care genereaza in plus si presiune asupra sistemului ca intreg. Din acest motiv, recunoasterea în formula de calcul a Contributiei, a cheltuielilor cu achizitia de energie necesara pentru onorarea contractelor de vânzare-cumparare cu livrare fizica este absolut vitala pentru functionarea producatorilor din surse regenerabile. Vorbim astfel de masuri indispensabile, nu pentru a asigura profituri mai mari producatorilor din surse regenerabile, ci pentru supravie.uirea acestora în condi.ii de minima rentabilitate economica.

RWEA si RPIA atrag atentia ca modificarile incluse în forma finala a Legii contravin interesului national pe plan energetic si obiectivelor asumate cu privire la tranzitia catre surse regenerabile de energie, rezultatul fiind ca
România va fi ocolita de investitori, într-un moment în care nevoia de noi capacitati de productie este mai mare ca niciodata.

Pentru evitarea tuturor acestor consecinte nedorite si protejarea intereselor nationale pe termen lung în sectorul energetic, este necesara în continuare o revizuire si modificare substantiala a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.27/2022, pentru crearea unui cadru echitabil si care sa tina cont de particularitatile si provocarile unice pe care operarea capacitatilor de productie din surse regenerabile le presupun.

Cu siguranta, viitorul Uniunii Europene va fi unul verde. Energia regenerabila este o prioritate pentru tarile europene, iar România trebuie sa tina pasul, sa-si asume de urgenta angajamente si sa actioneze pentru stimularea productiei de energie din surse regenerabile, asa cum face si recomanda Comisia Europeana tarilor membre UE.

(1) L699/2022 – Proiect de lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.153/2022 privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei si modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.119/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022- 31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei”

CITESTE SI:

Model pentru o tranziție energetică de succes: cum a ajuns Danemarca lider în energia verde // REPORTAJ