E.ON România consideră că printre măsurile care vor trebui luate de autorități în perioada următoare este absolut necesar să se regăsească un pachet solid de măsuri de eficiență energetică care să țintească atenuarea impactului creșterii prețurilor la energie. Un pachet de stimulente și facilități financiare ar impulsiona proiectele de creștere a eficienței energetice în locuințe. De scheme de suport din partea statului trebuie să beneficieze și municipalitățile și companiile preocupate de reducerea consumului, transmite compania de utilități.

„Plafonarea prețurilor pentru o perioadă de un an este o măsură temporară de protejare a consumatorilor, însă trebuie să profităm de această perioadă pentru a ne pregăti pentru anii viitori”, arată compania, într-un comunicat.

Pe lângă noi capacități de producție, a căror realizare durează însă câțiva ani, este necesară diminuarea consumului de energie, fără însă a reduce confortul, prin aplicarea unor programe de eficiență energetică. Aceasta implică adoptarea unor măsuri de reglementare sau financiare care pot să impulsioneze preocuparea pentru un consum energetic redus și asigurarea eficienței energetice. Efectul se va putea vedea în reducerea facturilor individuale la utilități, în crearea de locuri de muncă, în stabilizarea prețurilor și în reducerea poluării.

Astfel, statul trebuie să ofere consumatorilor stimulente și facilități fiscale pentru achiziția de echipamente eficiente energetic (de exemplu, centrale termice care asigură o reducere a consumului de până la 30%), precum și scheme suport pentru diverse investiții în eficiența energetică a locuinței (cum ar fi, instalarea de panouri fotovoltaice, iluminat cu sisteme LED, renovarea clădirilor etc), explică E.ON România.

Exemplul Italiei: Deducerea fiscală Superbonus

  • Un exemplu în acest sens vine din Italia, unde guvernul a decis să introducă o deducere fiscală de 110%, numită Superbonus, pentru susținerea proiectelor de eficiență energetică care urmăresc de la izolarea termică a locuinței, până la montarea de panouri solare și înlocuirea centralelor termice vechi.

De asemenea, trebuie stimulate proiectele guvernamentale de eficiență energetică, precum Casa Eficientă Energetic, Casa Verde Fotovoltaice și Programul Rabla pentru Electrocasnice. Pompele de căldură sunt o altă modalitate sustenabilă și eficientă de încălzire a casei și de a produce apă caldă menajeră, reducând costurile și amprenta de dioxid de carbon, iar această soluție ar trebui la rândul ei inclusă în programele de finanțare.

De scheme de suport, precum credite avantajoase și absorbție de fonduri europene, ar trebui să beneficieze, de asemenea, municipalitățile și consumatorii non-casnici care implementează măsuri de eficiență energetică sau vor să producă energie verde.

  • Astfel de măsuri pot contribui la îmbunătățirea echilibrului dintre cerere și ofertă pentru întreaga piață și pot duce, treptat, la prețuri mai suportabile pentru toate categoriile de consumatori.

„În condițiile în care situația actuală a volatilității prețurilor la energie va continua să producă efecte în următoarea perioadă, considerăm că este esențială amplificarea dialogului între sectorul public și companiile din sectorul privat pentru a găsi cele mai bune soluții pe termen mediu și lung pentru consumatorii din România și pentru economie, în ansamblu. Subliniem în continuare necesitatea de a se promova reglementări și proceduri clare, predictibile, astfel încât populația și companiile din România să poată trece cât mai bine prin această perioadă de criză”, mai arată E.ON România.

Rolul ghișeelor unice pentru stimularea eficienței energetice

Eficiența energetică este unul dintre pilonii politicii energetice europene, iar Directiva privind eficiența energetică revizuită anul trecut impune statelor membre obligații de a lua măsurile corespunzătoare pentru a promova și facilita o utilizare eficientă a energiei de către clienții și utilizatorii finali, se arată într-o analiză publicată de România Eficientă, cel mai mare proiect privat, de interes național, dedicat eficienței energetice în clădiri.

Aceste măsuri presupun o serie de instrumente și politici care să încurajeze creșterea eficienței energetice, precum:

  • stimulente fiscale;
  • acces la programe de finanțare, granturi sau subvenții;
  • activități de instruire și formare;
  • instrumente digitale;
  • crearea unor ghișee unice sau a unor mecanisme similare pentru furnizarea de consiliere și asistență tehnică, administrativă și financiară privind măsurile de eficiență energetică, inclusiv renovarea energetică a clădirilor și instalarea unor surse regenerabile de energie în clădiri de către clienții și utilizatorii finali;

Având în vedere obiectivele ambițioase ale UE privind renovarea clădirilor pentru următorul deceniu, pentru a stimula dezvoltarea pieței e nevoie de mecanisme de sprijin precum ghișeele unice (one-stop-shops), care oferă îndrumare și asistență tuturor celor interesați să depună proiecte și să participe la programele de renovare, se mai arată în analiza pe care o puteți citi AICI.

ARTICOLE SIMILARE:

ENERGY TRENDS – Sectorul energetic trebuie transformat. Nu mai avem timp doar pentru declarații

Economia circulară: CE propune noi drepturi ale consumatorilor și interzicerea dezinformării ecologice

Centrul pentru Studiul Democrației a înființat Observatorul Român al Sărăciei Energetice

Analiză România Eficientă: Sărăcia energetică și calitatea locuirii în România // INFOGRAFICE

România Eficientă: Din 2030, toate clădirile noi ar putea să aibă obligatoriu zero emisii de carbon