Skip to main content

Pe măsură ce Uniunea Europeană și statele membre alocă resurse substanțiale pentru dezvoltarea tehnologiilor și infrastructurilor verzi, devine esențială integrarea unei perspective centrate pe factorul uman în procesul tranziției verzi. Realizarea obiectivelor ambițioase ale Pactului Verde European este condiționată de capacitatea cetățenilor de a înțelege, adopta și susține în mod activ noile tehnologii și practici sustenabile.

Articol scris de: Dr. Ing. Alexandru Mureșan – Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, CEO Renergia și EUSEW Young Energy Ambassador

Schimbările climatice pot fi definite drept un eveniment disruptiv de tip „lebădă neagră”, care a determinat alocarea unor resurse financiare substanțiale pentru investiții în surse regenerabile de energie, infrastructuri energetice avansate, soluții de stocare a energiei, tehnologii pe bază de hidrogen, eficiență energetică și alte inovații adiacente. Cu toate acestea, vă propun să privim această situație dintr-o perspectivă diferită, constituită dintr-un amalgam al componentelor sociale, civice și profesionale.

Numeroase state membre au implementat programe de sprijin pentru instalarea de surse regenerabile de energie în sectoarele rezidențial, comercial și industrial, ceea ce a condus la o creștere semnificativă a numărului de prosumatori.

Cu toate acestea, mulți dintre noii prosumatori și utilizatori de tehnologii și procese verzi nu înțeleg pe deplin implicațiile asupra sistemului energetic și pieței de energie, precum și beneficiile directe și indirecte ale participării lor active.

Unul dintre fenomenele observate la nivelul populației generale poate fi asociat cu efectul Dunning-Kruger. Acesta se manifestă prin tendința de-a supraestima înțelegerea implicațiilor complexe ale sistemului energetic, ceea ce este explicabil, având în vedere că înțelegerea proceselor din domeniul energetic și funcționarea pieței de energie necesită cunoștințe tehnice și economice avansate, adesea greu accesibile celor care activează în alte domenii. Pornind de la fundamentul științific al ideii enunțate, se remarcă în spațiul public un al doilea fenomen cu implicații profunde asupra societății, respectiv procesul de conversie artificială a opiniilor în cunoștințe (apariția pseudo-cunoștinței).

Prin urmare, întrebarea fundamentală care se impune este: care este diferența dintre ritmul avansului tehnologic și nivelul mediu de cultură energetică al societății civile, și cum poate fi această fractură rezolvată?

În calitate de EUSEW Young Energy Ambassador lansez o propunere și totodată o provocare pentru autoritățile centrale si regionale: transformarea educației într-o verticală esențială a European Green Deal prin demararea programului : „The Green Deal Education Initiative – Education First”, un program menit să sprijine instituțiile de învățământ – școli, licee, universități și asociații de părinți – în adaptarea programelor existente și crearea de noi subiecte educaționale centrate pe tranziția verde.

Pentru cei tineri, educația timpurie este de o importantă deosebită, deoarece ei vor deveni actorii principali în procesul de îndeplinire a obiectivelor climatice pe termen lung, dezvoltând competențe și aptitudini sustenabile încă din copilărie. Pentru utilizatorii de tehnologii verzi, fie ei rezidențiali, comerciali sau autorități publice locale, programele de educare sunt vitale pentru a maximiza eficiența acestor tehnologii și a facilita integrarea lor în practicile cotidiene.

De asemenea, educația tehnică și formarea profesională a celor care lucrează în producția, instalarea și mentenanța acestor tehnologii este esențială pentru a maximiza randamentul tehnologiilor în toate sectoarele de activitate. Uniunea Europeană trebuie să sprijine statele membre în derularea unor programe educaționale la scară largă, oferind suport financiar și logistic universităților, centrelor de cercetare și liceelor, asigurând astfel o tranziție eficientă și sustenabilă pentru toate categoriile implicate.

Pentru a atenua provocările legate de integrarea eficientă a tehnologiilor verzi, sunt necesare o serie de măsuri și acțiuni practice. În primul rând, formarea personalului didactic este o prioritate, deoarece aceștia au un rol cheie în pregătirea generațiilor viitoare. Sprijinul financiar și programele de formare continuă îi vor ajuta să integreze subiectele legate de sustenabilitate în curricula școlară, pregătind tinerii pentru provocările tranziției verzi.

Pentru a sprijini forța de muncă existentă, programele de reconversie profesională, precum „Back to School,” vor facilita tranziția către rolurile din economia verde, oferind competențele necesare pentru noile cerințe de pe piață.  Nu în ultimul rând, implicarea comunităților prin campanii locale și asociații de părinți este esențială pentru a întări valorile sustenabilității și a promova învățarea continuă, creând astfel o cultură sustenabilă la nivelul întregii societăți. Aceste măsuri sunt fundamentale pentru succesul Green Deal și tranziția către un viitor verde și sustenabil.

Inițiativa „Green Deal Education Initiative – Education First” are potențialul de a marca un moment definitoriu în transformarea sistemului educațional european, aliniindu-l cerințelor unui viitor sustenabil. Prin prioritizarea educației, se poate dezvolta o forță de muncă bine informată și calificată, capabilă să faciliteze tranziția verde și să sprijine atingerea obiectivelor ambițioase de sustenabilitate ale Uniunii Europene.

NOTA REDACȚIEI: Acest editorial este realizat în cooperare cu European Sustainable Energy Week 2025, eveniment la care NewsEnergy.ro este partener media. Pentru mai multe oportunități accesați ec.europa.eu/eusew.

Surse de informare recomandate:

  1. https://education.ec.europa.eu/focus-topics/green-education/about-green-education
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421524001265
  3. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2672

SHORT BIO Alexandru Mureșan

Alexandru Mureșan este cercetător, antreprenor și cadru didactic în domeniul tranziției energetice. Membru al Centrului de Cercetare pentru Tranziția Energetică din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, el este, de asemenea, CEO-ul Renergia, prima aplicație de sustenabilitate din România, care ajută utilizatorii să reducă facturile la energie și să protejeze planeta.

Despre EUSEW

Din 2007, Săptămâna Europeană a Energiei Durabile (EUSEW), organizată de Comisia Europeană, a devenit cel mai mare eveniment de acest gen din Europa – o platformă pentru părțile interesate și factorii de decizie politică care să contribuie la abordarea comună a problemelor climatice și energetice și să aducă la iveală soluții practice și inovatoare la cele mai urgente probleme legate de eficiența energetică, regenerabile, cercetare și inovare. EUSEW își propune să crească gradul de conștientizare cu privire la tranziția la energie curată a Europei.

Organizată de Direcția Generală Energie a Comisiei Europene și Agenția Executivă Europeană pentru Infrastructură Climatică și Mediu (CINEA), ediția de anul viitor va avea loc în perioada 10-12 iunie 2025, la Bruxelles și online.