Eurodeputații vor discuta miercuri, 22 octombrie, posibilele măsuri suplimentare pentru a pune capăt tuturor importurilor de energie din Rusia, inclusiv cele efectuate prin țări terțe. Dezbaterea are loc în contextul în care Parlamentul intră în negocieri cu Consiliul cu privire la un proiect de lege menit să pună capăt tuturor importurilor de gaz și petrol din Federația Rusă.
Comisia pentru industrie, cercetare și energie și Comisia pentru comerț internațional din cadrul Parlamentului și-au adoptat poziția comună joi, 16 octombrie, potrivit unei comunicări a Parlamentului European.
„Acest proiect legislativ vine ca răspuns la utilizarea sistematică ca armă de către Rusia a aprovizionării cu energie, un model care a fost documentat timp de aproape două decenii și care a escaladat odată cu invazia pe scară largă a Ucrainei în 2022. Începând cu 2006, Rusia a perturbat în mod repetat fluxurile de gaze și petrol către statele membre ale UE. Invazia din 2022 a fost însoțită de noi manipulări deliberate ale pieței, determinând creșterea prețurilor la energie cu un nivel de până la opt ori mai mare celui anterior crizei și declanșând instabilitate economică, inflație și situații de urgență în materie de aprovizionare în unsprezece state membre”, arată PE.
Comisia Europeană: Zero importuri de gaze și petrol rusești din ianuarie 2028
La Summitul de la Versailles din martie 2022, liderii UE s-au angajat să elimine dependența Europei de importurile de gaze naturale, petrol și cărbune din Rusia. Statele membre ale UE au încetat importurile de cărbune rusesc în august 2022, iar importurile de țiței rusesc au scăzut de la 27% în 2021 la doar 3% din totalul importurilor de țiței ale UE în 2024.
Cu toate acestea, gazul natural rusesc continuă să reprezinte o parte semnificativă din consumul total de gaze al Uniunii.
Pentru a răspunde acestei situații, Comisia Europeană a prezentat la 6 mai 2025 o inițiativă intitulată „Foaie de parcurs pentru încetarea importurilor de energie din Rusia”, care urmărește eliminarea completă a dependenței UE de energia rusească, asigurând în același timp stabilitatea aprovizionării și a prețurilor în întreaga Uniune.
O propunere legislativă ulterioară, publicată la 17 iunie 2025, se concentrează exclusiv pe eliminarea treptată a importurilor de gaze naturale și petrol din Rusia, în timp ce importurile de materiale nucleare rusești vor face obiectul unei propuneri separate, din cauza complexității lanțurilor de aprovizionare.
Propunerea introduce obligații legale pentru statele membre și entitățile private, vizând eliminarea treptată a gazului prin conducte și a gazului natural lichefiat (GNL) care provin din Rusia sau sunt exportate direct ori indirect din Rusia.
- De asemenea, stabilește măsuri pentru a facilita încetarea completă a importurilor de petrol rusesc până la sfârșitul anului 2027.
- Eliminarea totală a importurilor de gaze naturale rusești este prevăzută pentru 1 ianuarie 2028, iar contractele pe termen scurt ar trebui să se încheie până la 17 iunie 2026, a explicat legiuitorul de la Strasbourg.
Eurodeputații susțin interdicția pentru importuri de gaze și petrol rusești în UE din 2026
În timp ce Comisia propune o tranziție treptată, până în 2027, pentru a evita șocuri de aprovizionare sau preț, poziția Parlamentului este mai fermă și mai accelerată.
Pe 16 octombrie, Comisiile pentru Industrie, Cercetare și Energie (ITRE) și pentru Comerț Internațional (INTA) au aprobat un proiect de plan care interzice importurile de gaze naturale rusești – atât prin conducte, cât și sub formă de GNL – începând cu 1 ianuarie 2026, cu excepții limitate pentru:
- contracte pe termen scurt (până la 17 iunie 2026);
- contracte pe termen lung, încheiate înainte de 17 iunie 2025, care rămân nemodificate (valabile până la 1 ianuarie 2027).
Conform noilor reguli propuse, operatorii energetici vor putea invoca „forța majoră” pentru a denunța contractele de import de gaze rusești, deoarece interdicția juridică privind importurile ulterioare este definită explicit ca un act suveran dincolo de controlul lor.
Eurodeputații propun, de asemenea, interzicerea stocării temporare de gaze naturale de origine rusească în facilitățile din UE, începând cu 1 ianuarie 2026. Pentru a evita eludarea interdicției, operatorii vor trebui să prezinte autorităților vamale dovezi mai stricte și mai detaliate privind țara de origine a gazului, înainte de import sau depozitare, fiind necesară o autorizație prealabilă în funcție de proveniență.
Începând cu aceeași dată, 1 ianuarie 2026 – deci cu doi ani mai devreme decât propunerea Comisiei, eurodeputații doresc interzicerea tuturor importurilor de petrol rusesc, inclusiv a produselor petroliere derivate din țiței rusesc, impunând autorizare vamală prealabilă și verificarea țării de origine.
Textul vizează în mod explicit riscurile de eludare – precum re-etichetarea importurilor, flotele-fantomă și tranzitul prin țări terțe – prin introducerea de certificate de origine pentru conducte de petrol, audituri trimestriale și o listă de terminale GNL cu risc ridicat, gestionată de Comisie.
De asemenea, eurodeputații au eliminat clauza de revizuire care ar fi permis Comisiei suspendarea temporară a interdicției de import în situații care amenință securitatea energetică a UE și au întărit aplicarea prin introducerea de sancțiuni pentru încălcarea reglementării.
„Marea majoritate a membrilor celor două comisii au votat pentru o poziție fermă, care consolidează ieșirea din dependența de combustibilii fosili ruși. Mă impresionează consensul privind necesitatea unei legislații eficiente, care nu doar interzice importurile de gaze și petrol rusesc, ci și asigură aplicarea strictă și închiderea portițelor din propunerea Comisiei”, a declarat Ville Niinistö (Verzi/ALE, Finlanda), raportor pentru Comisia ITRE.
„Sprijinul aproape unanim îmi oferă un mandat puternic pentru negocierile cu Consiliul. Interzicerea combustibililor fosili din Rusia este o mare realizare pentru Uniunea Europeană și un moment de cotitură în politica energetică europeană. Am consolidat propunerea inițială a Comisiei prin includerea petrolului și produselor petroliere, prin încetarea contractelor pe termen lung cu un an mai devreme decât era prevăzut, prin adăugarea de sancțiuni pentru nerespectare și eliminarea excepțiilor pentru statele fără ieșire la mare”, a declarat Inese Vaidere (PPE, Letonia), raportor pentru Comisia INTA.
Proiectul de lege a fost adoptat cu 83 de voturi pentru, 9 împotrivă și 1 abținere. Eurodeputații au votat, de asemenea, cu 84 de voturi pentru, 7 împotrivă și 1 abținere, deschiderea negocierilor cu Președinția daneză a Consiliului.
- Plenul Parlamentului European va fi informat despre decizie în sesiunea din 20–24 octombrie.
„Această legislație vine ca răspuns la utilizarea sistematică de către Rusia a livrărilor de energie ca instrument de presiune politică, un tipar documentat de aproape două decenii și intensificat odată cu invazia pe scară largă a Ucrainei în 2022.
Invazia a fost însoțită de manipulări deliberate ale pieței, inclusiv prin neumplerea intenționată de către Gazprom a depozitelor de gaze ale UE și oprirea bruscă a conductelor, ceea ce a dus la o creștere a prețurilor la energie de până la opt ori față de nivelurile anterioare crizei”, a arătat Parlamentul European.
Practic, Parlamentul vrea să accelereze calendarul și să aplice sancțiuni pentru nerespectare. Aceasta va fi tema principală a negocierilor dintre Parlament și Consiliu din această toamnă.
Care este poziția Consiliului UE
Consiliul Uniunii Europene a convenit ieri, 20 octombrie, asupra poziției sale de negociere privind regulamentul care prevede eliminarea treptată a importurilor de gaze naturale din Rusia. Acest regulament reprezintă un element central al foii de parcurs REPowerEU, care urmărește încetarea dependenței de energia rusească, a transmis ieri instituția.
Proiectul de regulament introduce o interdicție treptată, cu caracter obligatoriu, privind importurile de gaze prin conducte și gaze naturale lichefiate (GNL) provenite din Rusia, cu interzicerea totală aplicabilă de la 1 ianuarie 2028.
- Acordul Consiliului menține acest termen-limită și transmite astfel un semnal puternic privind determinarea statelor membre de a implementa eliminarea treptată, contribuind la obiectivul general al unui sistem energetic european rezilient și independent, menținând totodată securitatea aprovizionării.
Lars Aagaard, ministrul danez al climei, energiei și utilităților: „O Europă independentă din punct de vedere energetic este o Europă mai puternică și mai sigură. Deși am făcut eforturi mari pentru a elimina gazul și petrolul rusesc din Europa în ultimii ani, încă nu am ajuns acolo. De aceea este esențial că Președinția daneză a obținut sprijinul covârșitor al miniștrilor energiei din Europa pentru această legislație, care va interzice definitiv pătrunderea gazului rusesc pe piața UE.”
Principalele modificări convenite de Consiliu
1. Perioadă de tranziție pentru contractele existente
Consiliul a confirmat că importurile de gaze rusești vor fi interzise de la 1 ianuarie 2026, menținând o perioadă de tranziție pentru contractele deja existente:
- contractele pe termen scurt, încheiate înainte de 17 iunie 2025, pot continua până la 17 iunie 2026;
- contractele pe termen lung pot fi derulate până la 1 ianuarie 2028.
Modificările la contractele existente vor fi permise doar pentru motive operaționale strict definite și nu pot conduce la creșterea volumelor, cu excepția unor flexibilități limitate pentru statele membre fără ieșire la mare, afectate de modificările recente ale rutelor de aprovizionare.
2. Proceduri vamale și de autorizare
Față de propunerea Comisiei, Consiliul a simplificat obligațiile vamale, introducând cerințe de documentație mai ușoare pentru importurile de gaze care nu provin din Rusia.
În aceste cazuri, este necesară doar dovada țării de producție, prezentată autorităților înainte ca gazul să intre pe teritoriul vamal al UE.
Pentru gazul rusesc, în perioada de tranziție se solicită informații suplimentare, precum data și durata contractului, cantitățile contractate și eventualele modificări.
Ambele categorii de importuri vor fi supuse unui regim de autorizare prealabilă, pentru a garanta aplicarea efectivă a interdicției:
- pentru gazul rusesc, documentele trebuie depuse cu cel puțin o lună înainte de intrarea în UE;
- pentru gazul non-rusesc, dovada originii trebuie furnizată cu minimum cinci zile înainte;
- în cazul cargourilor mixte de GNL, documentația trebuie să specifice proporția de gaz rusesc și non-rusesc, doar volumul non-rusesc fiind autorizat pentru intrarea în UE.
Pentru a reduce sarcina administrativă, procedura de autorizare prealabilă nu se va aplica importurilor provenite din țări care îndeplinesc anumite criterii prevăzute în regulament.
Comisia va întocmi lista acestor țări în termen de cinci zile de la intrarea în vigoare a regulamentului.
Consiliul a introdus, de asemenea, mecanisme suplimentare de monitorizare și notificare pentru a preveni intrarea gazului rusesc în UE prin proceduri de tranzit (gaz care traversează UE fără a intra pe piața sa).
3. Planuri naționale de diversificare
Toate statele membre vor trebui să prezinte planuri naționale de diversificare care descriu măsurile și provocările privind diversificarea surselor de gaze.
Vor fi exceptate doar statele membre care pot demonstra că nu mai primesc importuri directe sau indirecte de gaze rusești.
Aceeași obligație de plan național se va aplica și statelor care mai importă petrol rusesc, având ca obiectiv încetarea completă a acestor importuri până la 1 ianuarie 2028.
4. Alte elemente-cheie
Comparativ cu propunerea Comisiei, Consiliul a consolidat dispozițiile privind schimbul de informații între autoritățile naționale, ACER și Comisie, și a cerut Comisiei să revizuiască aplicarea regulamentului în termen de doi ani de la intrarea sa în vigoare.
De asemenea, a clarificat clauza de suspendare, precizând ce tipuri de perturbări ale securității aprovizionării pot justifica o suspendare temporară a interdicției de import sau a cerinței de autorizare.
- Ca pași următori, Președinția Consiliului va începe negocierile cu Parlamentul European pentru a conveni asupra formei finale a regulamentului, după ce Parlamentul își va adopta oficial poziția.
Deși importurile de petrol au coborât sub 3% în 2025, gazul rusesc reprezintă încă aproximativ 13% din importurile de gaze ale UE, valorând peste 15 miliarde EUR anual — o vulnerabilitate majoră pentru securitatea energetică și comercială a Uniunii, arată Consiliul UE.
CITEȘTE ȘI: