Skip to main content

Comisia Europeană a prezentat ieri mult așteptatul pachet legislativ Fit for 55, cu scopul de reducere a emisiilor cu 55% până în 2030, ținta Pactului Verde european. Cele 13 propuneri legislative incluse în acest pachet vor conduce la o adevărată „revoluție verde”, având în centru reforma pieței emisiilor de carbon, inclusiv un sistem nou de taxare a emisiilor în transporturi și sectorul clădirilor, ce a stârnit numeroase dezbateri aprinse. Temerile sunt că populația săracă va fi cea mai afectată de noile prevederi, dacă vor fi aprobate, ceea ce ar putea conduce la proteste sociale ample de tipul celor care au avut loc în Franța în 2018, cunoscute sub denumirea „Vestele galbene”.

  • Important de știut este că pachetul legislativ Fit for 55 trebuie aprobat de Parlamentul European (PE) și de cele 27 de state membre pentru a intra în vigoare, proces care poate dura circa doi ani. În cursul negocierilor, e de așteptat să apară modificări pe textele legislative, pozițiile în PE fiind divergente.

Iată, pe scurt, principalele noutăți din pachetul Fit for 55, prezentat ieri de Comisia Europeană:

  1. PIAȚA CARBONULUI

Aplicarea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii în noi sectoare și înăsprirea sistemului existent al UE de comercializare a certificatelor de emisii, astfel încât să contribuie la creșterea țintei de reducere a emisiilor de la 40% la 55%, până în 2030.

 

Emisii auto - sursa: Pixabay

Sursa foto: Pixabay

Stabilirea unor standarde mai stricte privind emisiile de CO2 provenite de la automobile și camionete va accelera tranziția către o mobilitate cu emisii zero prin impunerea obligației ca nivelul mediu al emisiilor automobilelor noi să scadă cu 55% în 2030 și cu 100% în 2035, comparativ cu nivelurile din 2021.

  • Prin urmare, toate autoturismele noi care vor fi înmatriculate începând cu 2035 vor avea emisii zero. 

Regulamentul revizuit privind infrastructura pentru combustibili alternativi va impune statelor membre obligația să extindă capacitatea de încărcare, aliniind-o la volumul vânzărilor de automobile cu emisii zero, și să instaleze stații de încărcare și alimentare la intervale regulate pe autostrăzile principale: la fiecare 60 km pentru încărcarea cu energie electrică și la fiecare 150 km pentru realimentarea cu hidrogen.

Taxarea emisiilor generate de sectorul maritim, prin includerea lor în sistemul EU ETS. De asemenea, va fi afectat și sectorul aviației.

Sursa foto: Pixabay

Pentru a remedia lipsa reducerilor de emisii în sectorul transportului rutier și al clădirilor, se instituie un nou sistem separat de comercializare a certificatelor de emisii pentru distribuția combustibililor destinați transportului rutier și pentru clădiri.

Măsura a fost inclusă în Fit for 55, deși în luna septembrie 2020, Frans Timmermans, șeful pentru climă al CE, a declarat că el personal e împotriva includerii transportului rutier în ETS, pentru că există riscul de a se scumpi carburanții și afecta mai ales pe cei săraci (sursa, AICI).

  • O parte din veniturile generate de noul sistem aplicabil în transportul rutier și în sectorul clădirilor ar trebui alocat către acțiuni de atenuare a eventualului impactul social al acestei măsuri asupra gospodăriilor vulnerabile, a microîntreprinderilor și a utilizatorilor mijloacelor de transport, precizează Comisia Europeană, într-un comunicat de presă.

Comisia propune, de asemenea, majorarea pachetului financiar al Fondului pentru inovare și al Fondului pentru modernizare, alimentate din veniturile generate de vânzarea certificatelor de emisii – o prevedere importantă pentru România, care mizează pe aceste fonduri pentru modernizarea parcului de producție a energiei.

Nu în ultimul rând, CE vrea să introducă un nou mecanism de ajustare la frontieră în funcție de prețul carbonului – care va stabili un preț pentru emisiile de carbon ce se va aplica la importul unei game specifice de produse.

  • Scopul este să prevină importurile mai ieftine și mai poluante din alte părți ale lumii, care nu au prevederi atât de aspre pentru emisiile de carbon.
  1. ENERGIA DIN SURSE REGENERABILE

Sursa foto: Pixabay

Întrucât producția și utilizarea energiei reprezintă 75 % din emisiile UE, este esențial să se accelereze tranziția către un sistem energetic mai verde. Directiva privind energia din surse regenerabile va stabili un obiectiv mai ambițios, respectiv ca 40% din energia noastră să fie produsă din surse regenerabile până în 2030. Noua țintă o înlocuiește pe cea precedentă, de 32%.

Toate statele membre vor contribui la acest obiectiv și sunt propuse ținte specifice pentru utilizarea energiei din surse regenerabile în sectorul transporturilor, pentru sistemele de încălzire și răcire, în clădiri și în industrie.

  1. EFICIENȚA ENERGETICĂ

Pentru a diminua consumul total de energie, a reduce emisiile și a combate sărăcia energetică, Directiva privind eficiența energetică va stabili un obiectiv anual obligatoriu mai ambițios pentru reducerea consumului de energie la nivelul UE. Aceasta va impune statelor membre o țintă obligatorie anuală în materie de economisire a energiei aproape dublă față de cea din prezent.

Sectorul public va trebui să renoveze 3 % din clădirile sale în fiecare an pentru a impulsiona valul de renovări, a crea locuri de muncă și a reduce consumul de energie și costurile pentru contribuabili.

Ținta UE de realizat la nivel colectiv este de a reduce consumul de energie cu 9% până în 2030, iar pentru a atinge acest scop, statele membre vor trebui să ia măsuri de a reduce consumul final de energie cu 1,5% anual din 2024 până în 2026, aproape dublu față de ținta actuală de 0,8%, conform EurActiv.com. Măsurile pot fi: izolația clădirilor, instalarea unor sisteme de încălzire și răcire mai eficiente.

REACȚII PUBLICE. Temeri privind consecințele sociale ale „transformării verzi”

Ursula von der Leyden - sursa: Comisia Europeana

Ursula von der Leyden – sursa: Comisia Europeana

„Știm că economia actuală bazată pe combustibili fosili și-a atins limitele. Știm că trebuie să ne mutăm la un nou model – unul bazat pe inovație, cu energie curată și care se îndreaptă spre economie circulară”, a declarat ieri președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, la prezentarea pachetului Fit for 55, citată de EurActiv.com.

  • Totuși, Frans Timmermans, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europen, responsabil de implementarea Green Deal, a făcut ieri o declarație foarte importantă: el a spus că gazele naturale şi energia nucleară sunt cărţile pe care România trebuie să mizeze în următorii 10 ani, altfel tranziţia va fi extrem de dură, conform Zf.ro.

Pe de altă parte, Georg Zachmann, senior fellow la Bruegel – un think-tank din Bruxelles, avertizează că reforma pieței carbonului prevăzută prin Fit for 55 va avea consecințe generale „dramatice”, conform EurActiv.com.

„Majoritatea mașinilor, avioanelor și sistemelor de încălzire utilizate acum în UE vor trebui să fie înlăturate, industrii importante vor trebui să își schimbe procesele de producție tradiționale și cantități masive de energie curată trebuie produse”, a spus acesta.

O altă consecință este că arderea combustibililor fosili va deveni semnificativ mai scumpă în toate sectoarele, inclusiv în transport și încălzire.  

Acest lucru cauzează îngrijorări în Parlamentul European. Pascal Canfin, un aliat al președintelui francez Emmanuel Macron, a avertizat asupra riscului de a conduce la proteste sociale similare cu mișcarea „Vestele galbene” din 2018, conform aceleiași surse.

  • Prețul certificatelor pentru emisiile de carbon a crescut cu 135% față de 2020, până la 52,73 Euro la mijlocul lunii iunie, iar prețul acestora este estimat să își continue avântul până la 70 Euro, la sfârșit de 2021, se arăta într-o analiză realizată luna trecută de XTB România. Comparativ, între 2012 și 2017, prețul nu a depășit 9 Euro, stând în mare parte între 4 și 7 Euro/certificat.
  1. FONDUL PENTRU CLIMĂ

Comisia Europeană notează în comunicatul de ieri că „politicile climatice riscă să exercite pe termen scurt o presiune suplimentară asupra gospodăriilor vulnerabile, a microîntreprinderilor și a utilizatorilor de mijloace de transport”.

  • Totuși, pe termen mediu și lung, beneficiile politicilor UE în domeniul climei contrabalansează în mod clar costurile acestei tranziții. În plus, instrumentele de tarifare a carbonului generează venituri care pot fi reinvestite pentru a stimula inovarea, creșterea economică și investițiile în tehnologii curate.
saracie, Pixabay

saracie, Pixabay

Așadar, se propune instituirea unui nou Fond social pentru climă, care să ofere finanțare specifică statelor membre pentru a-i ajuta pe cetățeni să își finanțeze investițiile în eficiența energetică, pentru achiziționarea de noi sisteme de încălzire și răcire și într-o mobilitate mai puțin poluantă, se arată în comunicatul de presă al CE.

Fondul social pentru climă ar urma să fie finanțat din bugetul UE, utilizând 25% din veniturile care se preconizează că vor fi obținute din comercializarea certificatelor de emisii pentru clădiri și pentru combustibilii destinați transportului rutier.

  • Noul sistem ETS este de așteptat să intre în vigoare din 2026, iar până atunci CE trebuie să găsească soluții pentru reducerea temerilor privind efectele acestuia, direcționând mai mulți bani pentru protejarea grupurilor vulnerabile (conform EurActiv.com).

Fondul va pune la dispoziția statelor membre 72,2 miliarde EUR pentru perioada 2025-2032, printr-o modificare specifică a cadrului financiar multianual. Incluzând și propunerea de a completa această finanțare cu contribuții echivalente din partea statelor membre, fondul ar urma să mobilizeze 144,4 miliarde EUR pentru o tranziție echitabilă din punct de vedere social.

BENEFICII PE TERMEN LUNG

A trece acum la acțiune pentru a proteja populația și planeta prezintă beneficii clare: un aer mai curat, orașe mai răcoroase și mai verzi, cetățeni mai sănătoși, un consum mai scăzut și facturi mai mici la energie, locuri de muncă europene, tehnologii și oportunități pentru industria europeană, mai mult spațiu pentru natură și o planetă mai sănătoasă pentru generațiile viitoare. Provocarea principală a tranziției verzi a Europei este de a asigura faptul că beneficiile și oportunitățile pe care le oferă sunt accesibile tuturor, cât mai rapid și mai echitabil posibil. Prin utilizarea diferitelor instrumente de politică disponibile la nivelul UE, ne putem asigura că ritmul schimbării este suficient de alert, fără să aibă însă un efect prea perturbator”, se mai arată în comunicatul de presă al Comisiei Europene, pe care îl găsiți integral AICI.

(FOTO MAIN: Sediul Comisiei Europene din Bruxelles – sursa foto: Facebook @comisia.europeana.in.romania)

ARTICOLE SIMILARE:

Comisarul Kadri Simson anunță schimbări importante pentru sectorul energetic, prin pachetul Fit for 55

Forumul Național de Redresare: România, în fața unei ocazii istorice de dezvoltare

România Eficientă: Buget de 2,2 miliarde de euro pentru valul de renovări ale clădirilor din România. Cum cheltuim inteligent banii?

NewsEnergy.ro a devenit Ambasador al Pactului climatic european

CE ia în calcul să permită subvenții de până la 100% pentru proiectele de energie verde