Câteva mituri tind să monopolizeze dezbaterile europene privind mașinile electrice. Neînțelegerile mai des întâlnite privesc sursa de energie sau disponibilitatea infrastructurii de încărcare. Acestea trebuie lămurite, pe măsură ce piața autovehiculelor electrice se dezvoltă tot mai mult și în România.

Cu ocazia Săptămânii Europene a Mobilității (16 – 22 septembrie), EURELECTRIC a demontat câteva dintre aceste false concepții, într-un document transmis redacției NewsEnergy de către Institutul Național Român pentru Studiul Amenajării și Folosirii Surselor de Energie (IRE), care reprezintă România în această asociație.

Așadar, iată cinci mituri frecvente și motivele pentru care nu sunt reale:

Emisii auto - sursa: Pixabay

Mitul #1: Mașinile electrice folosesc energie „murdară” din cărbune. Trecerea la o mașină electrică va însemna că o poluare similară vine de la producția de energie în loc de țeava de eșapament a mașinii mele.

Răspuns scurt: 58% din producția de energie din UE este deja neutră din punctul de vedere al emisiilor de carbon. De asemenea, în majoritatea statelor membre este posibil să se aleagă stații de încărcare care folosesc energie regenerabilă. 93% din populația UE are opțiunea de a folosi 100% energie regenerabilă pentru a-și încărca vehiculul.

Alimentarea cu energie 100% regenerabilă este posibilă și datorită ofertelor de energie verde făcute consumatorilor de furnizori, cu certificate având Garanție de Origine. În unele țări, aceasta este chiar o condiție cheie în aplicațiile la licitațiile publice pentru infrastructura de încărcare.

Mitul #2: Trecerea în masă la vehiculele electrice va duce la colapsul rețelei de energie. Investițiile în stabilizarea rețelei ar fi mult prea scumpe.

Răspuns scurt: Pe măsură ce ponderea vehiculelor electrice crește, este posibilă limitarea semnificativă a investițiilor necesare în rețeaua de distribuție datorită încărcării inteligente. Mașinile sunt parcate în 95% din timp, ceea ce oferă o oarecare flexibilitate rețelei. În plus, bateriile vehiculelor electrice pot fi folosite pentru a stabiliza rețeaua, iar proprietarii lor sunt remunerați pentru acest serviciu. Ceea ce e win – win!

Mitul #3: Încă ne confruntăm cu o dezbatere oul sau găina: infrastructura de alimentare trebuie construită înainte ca oamenii să adopte mașinile electrice.

Răspuns scurt: Nu mai e nevoie de această dezbatere. Infrastructura de încărcare este deja dezvoltată și disponibilă în țări unde piața de mașini electrice crește rapid. La finele lui 2018, existau 150.000 de stații de încărcare publice în Europa. Uitându-ne la comportamentul consumatorilor, vedem că cei care le-au adoptat inițial se bazează masiv pe încărcarea acasă sau la birou. Acest trend va continua, iar estimările arată că 85% dintre încărcări vor avea loc la birou sau acasă, în timp ce milioane de mașini electrice vor fi pe străzi în următoarele decenii.

Mitul #4: Încărcarea unei mașini electrice durează prea mult

Răspuns scurt: Viteza de încărcare a mașinii depinde de performanța stației de încărcare și de capacitatea bateriei. Majoritatea proprietarilor de mașini electrice le încarcă noaptea, în timp ce dorm. Dacă ai un încărcător de perete de 11 kW acasă, va dura sub 6 ore în timpul nopții să încarci o baterie de 60 kWh, cu care poți conduce cel puțin 300 km. La o stație de încărcare rapidă de 150 kW, aceeași baterie va fi încărcată în 20 de minute la 80% din capacitate. În cooperare cu firmele europene de utilități, Ionity a dezvoltat recent încărcătoarele de ultimă generație de 350 kW, care pot reduce durata de încărcare la doar 8 minute, garantând astfel satisfacția consumatorilor, dar și securitatea rețelei.

Mitul #5: Bine, ai reușit să mă convingi. Dar nu poți încărca o mașină electrică în ploaie.

Într-adevăr, aici nu sunt multe de spus. Vei primi un șoc electric, iar sistemul vehiculului va ceda. Haide! Sper că nu ai crezut asta, nu? Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice se conformează la standarde stricte de siguranță și conectorii rezistenți la apă sunt obligatorii. Cu siguranță poți alimenta la o stație de încărcare în aer liber fără acoperiș atunci când plouă.

  • NOTĂ SPECIALĂ: Pentru că la NewsEnergy ne place să promovăm transportul sustenabil, susținem și noi Săptămâna Europeană a Mobilității (16-22 septembrie), astfel că în fiecare zi a campaniei vom publica un articol pe această temă. Vă invităm să ne urmăriți.

ARTICOLE SIMILARE:

A început Săptămâna Europeană a Mobilității. Cum marchează orașele din România această campanie

NEXT-E în România: călătorie 100% electrică pe trei coridoare auto, până în 2020. Care sunt acestea

Cluj-Napoca, orașul cu cea mai mare flotă de autobuze electrice din România

Numărul vehiculelor electrice noi înregistrate în șase luni în România, cu 50% peste nivelul din 2018

Standarde mai stricte de emisii de dioxid de carbon pentru autovehicule