Skip to main content

Teach for Romania lansează nominalizările pentru cea de-a patra ediție a Galei „Profesorul Anului din mediul rural” 2025. Scopul acestui eveniment este de a pune din nou reflectoarele pe calitatea educației de la sat și de a recunoaște profesorii care demonstrează că, în ciuda provocărilor, educația de înaltă calitate este posibilă și în școlile din mediul rural. Gala își propune să aducă în lumină acei profesori dedicați, care cred în potențialul fiecărui copil și folosesc toate resursele și creativitatea lor pentru a construi un viitor mai bun printr-o educație modernă, relevantă și de calitate, potrivit organizației.

„Gala <<Profesorul Anului din mediul rural>> este singurul eveniment din România care scoate la lumină și celebrează eforturile și rezultatele oamenilor excepționali care lucrează în învățământul din mediul rural. Prin această competiție ne dorim să aducem un plus de vizibilitate profesorilor, învățătorilor, educatorilor din mediul rural care cred în potențialul fiecărui copil, care se pregătesc și își folosesc toată creativitatea și resursele pentru a le oferi acestora șansa la un viitor mai bun prin educație modernă, de calitate, relevantă. Oameni care pot să inspire și care schimbă fața sistemului de educație din România”, a explicat Teach for Romania.

De ce să premiem profesorii din mediul rural?

Scoala din Ciugud - sursa foto: NewsEnergy

Școala din comuna Ciugud, județul Alba – sursa foto: NewsEnergy

În România, 1 din 5 elevi din mediul rural abandonează școala, iar tot 1 din 5 elevi nu reușește să obțină nota 5 la Evaluarea Națională, de două ori mai mulți decât în mediul urban. La începutul anului școlar trecut, 5 din 10 elevi din mediul rural întâmpinau dificultăți la scris și citit, conform evaluărilor Teach for Romania.

Cu toate acestea, există copii din mediul rural care reușesc să sfideze aceste statistici, cu sprijinul unor profesori, învățători și educatori profesioniști. Aceste cadre didactice reușesc să depășească provocările numeroasele care vin cu predatul în mediul rural – naveta dificilă și zecile de ore pierdute pe drum în fiecare săptămână, normele împărțite între 3 sau chiar 4 școli mici, nevoile diferite, mai mari, ale elevilor lor care depind de ei pentru a găsi determinarea de a da o șansă educației. Acești profesori, învățători, educatori demonstrează că pot oferi educația de calitate pe care orice copil o merită și la sat, cu efort, motivație puternică, profesionalism, pregătire adecvată și respect pentru cariera provocatoare pe care și-au ales-o.

Acești profesioniști merită să iasă din anonimat, să fie recunoscuți și celebrați public, explică organizația.

„Ajunsă la cea de-a patra ediție, Gala din acest an va acorda o atenție deosebită acelor profesori care nu doar inspiră prin dedicarea lor, ci promovează și leadershipul colectiv, mobilizând întreaga comunitate — de la elevi și părinți, până la colegi, lideri locali și decidenți politici — pentru a genera schimbări profunde și de durată. Pentru noi, în Teach for Romania, leadershipul colectiv este o valoare semnificativă la care ne uităm, pentru că reprezintă o forță transformatoare ce trece dincolo de inițiativa individuală, invitând la colaborare activă pentru o misiune comună: îmbunătățirea educației pentru toți copiii, indiferent de contextul lor socio-economic”, a declarat Iuliana Pielmuș, Director Executiv Teach for Romania.

Prin Gala „Profesorul Anului din mediul rural” Teach for Romania își propune să aducă recunoaștere, vizibilitate și sprijin profesorilor nominalizați de elevi, părinți, colegi, directori, inspectori școlari, reprezentanți ai ONG-urilor și alți membri ai comunității. Categoriile de nominalizare sunt:

CATEGORIA CADRE DIDACTICE DEBUTANTE

Grădinița inteligentă din comuna Hoghilag, județul Sibiu - sursa foto: NewsEnergy

Grădinița inteligentă din comuna Hoghilag, județul Sibiu – sursa foto: NewsEnergy

Cum recunoști profesorii debutanți care fac lucruri extraordinare în școala lor?

Misiunea unui profesor în primii ani la catedră este foarte provocatoare, mai ales dacă alege să predea într-o școală vulnerabilă. Cadrele didactice debutante extraordinare sunt acei oameni care au o motivație puternică pentru acest rol, care și-au dorit să devină profesori, învățători, educatori, în mediul rural, și care sunt la școală pentru copii. Sunt acei oameni care nu renunță la primul obstacol întâlnit, care caută soluții pentru binele elevilor, merg la firul ierbii, aduc aliați în jurul lor și vor să facă lucrurile cu sens pentru viitorul copiilor. Sunt oameni care gândesc strategic, care construiesc o viziune și obiective de învățare împreună cu clasa lor și le urmează cu perseverență. Sunt deschiși să învețe și privesc cu încredere la potențialul elevilor.

CATEGORIA DEZVOLTAREA LITERAȚIEI (a abilităților de citit-scris)

Cum recunoști profesorii care dezvoltă literația la elevi?

Grădinița inteligentă din comuna Hoghilag, județul Sibiu - sursa foto: NewsEnergy

Grădinița inteligentă din comuna Hoghilag, județul Sibiu – sursa foto: NewsEnergy

Indiferent de ciclul de învățământ sau de materia pe care o predau, acești învățători și profesori lucrează cu elevii lor la dezvoltarea abilităților de citit-scris, nu îi ignoră pe copiii cu carențe mari, ci lucrează suplimentar în afara orelor pentru a le da șansa de a recupera ce au pierdut. La clasă, dezvoltă spiritul critic și de analiză a tuturor elevilor lor. Indiferent de numărul de cărți pe care îl au acasă, elevii lor știu să scrie și să citească, pot extrage și modela informația dintr-un text, sunt cititori activi, capabili să găsească erori de logică și să își formeze opinii proprii.

CATEGORIA DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR SOCIO-EMOȚIONALE

Cum recunoști profesorii care dezvoltă abilitățile socio-emoționale la elevi?

Folosesc la clasă diverse tehnici și instrumente care îi ajută pe copii să-și înțeleagă, să-și gestioneze și să-și regleze emoțiile, să comunice deschis și să fie toleranți, să reflecteze, să își seteze obiective și chiar să se autoevalueze. Sunt acei profesori care privesc copilul în toată întregimea lui, îl înțeleg și îl ajută să se dezvolte pentru a deveni un adult responsabil, adaptabil, ambițios, încrezător în propriile idei și forțe. În plus, cer feedback din partea elevilor și creează o cultură puternică a clasei.

CATEGORIA DEZVOLTAREA LEADERSHIP-ULUI LA ELEVI

Școala inteligentă din comuna Ciugud, județul Alba - sursa foto: NewsEnergy

Școala inteligentă din comuna Ciugud, județul Alba – sursa foto: NewsEnergy

Cum recunoști profesorii care dezvoltă leadershipul elevilor?

Se uită cu încredere la elevi, îi ascultă activ și integrează perspectiva lor la clasă, îi sprijină în relația cu conducerea școlii. Îi informează, consultă și iau decizii împreună cu elevii. Îi expun la exemple de bune practici din alte școli/țări, îi implică în proiecte, schimburi de experiență, workshop-uri pe subiecte precum leadership, discurs public, scriere de proiecte. Îi învață să identifice nevoi/probleme și să formuleze soluții, le oferă spațiu pentru generare de idei și îi sprijină în implementarea lor.

CATEGORIA EDUCATORI

Educația timpurie nu este nici pe departe o joacă, ci este o șansă enormă pentru copiii vulnerabili de a clădi un început egal în clasa 0 cu ceilalți copii. Este oportunitatea acestor copii pentru un bun început care îi salvează de nevoia de intervenții remediale și care previne decalaje ulterioare care se adâncesc cu timpul, care vor avea foarte puțină legătură cu abilitățile lor cognitive, și mai degrabă vor fi efectul unui venit limitat al familiei. În grădiniță, copiii își dezvoltă abilitățile de colaborare, încrederea, reziliența, motricitatea, literația emergentă și numerația emergentă. Educația timpurie potrivită este o fundație pentru succesul academic, la locul de muncă și în societate al copiilor.

CATEGORIA IMPLICARE ÎN COMUNITATE

Scoala din Ciugud - sursa foto: NewsEnergy

Scoala din Ciugud – sursa foto: NewsEnergy

Cum recunoști profesorii care lucrează în comunitate?

Le pasă și încearcă să înțeleagă, fără a judeca, circumstanțele elevilor lor și a comunității pentru care lucrează. Caută soluții, aliați și resurse și construiesc un întreg sistem de sprijin în jurul copiilor. Identifică provocările copiilor, ale școlii, ale comunității și se implică în găsirea de soluții astfel încât fiecare copil să poată avea acces la educație, indiferent de contextul economic al familiei în care s-au născut.

CATEGORIA PREVENIREA ABANDONULUI ȘCOLAR

Cum recunoști profesorii care luptă cu abandonul școlar?

Creează un mediu prietenos și plăcut la școală, le arată copiilor de ce este relevantă școala pentru dezvoltarea lor ulterioară, dezvoltă relații bune cu părinții, petrec sute de ore în comunitate, alături de mediatorul școlar, să aducă elevii la clasă și să îi motiveze pe părinți să își lase copiii la școală.

Până când pot fi făcute nominalizările

Nominalizările pot fi făcute până pe 13 decembrie, 23.59, pe site-ul Teach for Romania. Poate fi nominalizat orice cadru didactic – educator, învățător, profesor, consilier școlar (mai puțin cadrele didactice și alumnii din comunitatea Teach for Romania) pentru proiectele derulate în perioada septembrie 2023 – august 2024.

Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul unui eveniment de gală, organizat în februarie 2025. Detalii suplimentare despre categoriile de nominalizare, procesul de jurizare și premii pot fi consultate în regulamentul competiției, pe site-ul Teach for Romania.

NOTĂ: În cadrul proiectului Tranziția rurală, NewsEnergy a documentat povestea a două comune din România – Hoghilag (jud Sibiu) și Ciugud (Alba) care au înțeles importanța educației de calitate pentru dezvoltarea durabilă a comunității locale și au investit în școli inteligente, performante energetic. Reportajele vor fi publicate în curând pe site și pe canalele de social media (YouTube, LinkedIn, Facebook).

  • De asemenea, vineri 15 noiembrie, între orele 10:00 și 11:30, NewsEnergy va organiza o dezbatere online despre contribuția mediului rural la tranziția verde și combaterea schimbărilor climatice. Evenimentul va fi transmis live pe canalele noastre de social media.

Explicație foto principală: Școala inteligentă din satul Valchid, comuna Hoghilag (jud Sibiu), prima școală inteligentă dintr-o comunitate vulnerabilă din România – sursa foto: NewsEnergy

CITEȘTE ȘI:

Școli la țară ca afară: Investiții fără precedent pentru școli verzi în mediul rural // FOTO