Skip to main content

Proiectul Linei Electrice Aeriene de 400 kV Oradea-Bekescsaba, blocată din anul 2008 din cauza exproprierilor, a intrat în linie dreaptă, după ce Guvernul a adoptat joi, 10 mai 2018, o hotărâre care permite finalizarea procedurilor de expropriere aflate în curs de desfășurare pentru imobilele proprietate privată aflate în coridorul lucrării, a anunțat astăzi Transelectrica, operatorul rețelei națioanale de transport al electricității.

„Această Hotărâre de Guvern permite finalizarea Liniei Electrice Aeriane 400 kV Oradea – Bekescsaba, proiect aflat în conservare de 10 ani. Este vorba despre o investiție de mare anvergură, cu o valoare actualizată în 2014 de peste 83 de milioane de lei. Finalizarea acestei investiții are o importanță capitală pentru siguranța în funcționare a Sistemului Electroenergetic Național”, a transmis Directoratul Companiei Naționale de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA.

LEA 400 kV Oradea–Bekescsaba s-a dat în folosință doar parțial, și anume tronsonul de dublu circuit LEA 400 kV Nădab (RO) – Bekescsaba (HU): 60 de km, din care pe teritoriul României 22 de km, simultan cu LEA 400 kV Arad-Nădab.

Punerea în funcțiune a tronsonului Oradea – Nădab și astfel finalizarea LEA 400 kV Oradea – Bekescsaba contribuie la închiderea inelului de 400 kV al rețelei electrice de transport a țării, obiectiv prioritar al României.

De asemenea, existența acestei linii duce la evitarea unor costuri privind congestiile în zona de nord-vest, costuri care anul trecut s-au ridicat la circa 39.000 de lei – în luna martie, și circa 160.000 de lei – în luna noiembrie.

Totodată, prin finalizarea în regim de urgență a lucrărilor la LEA 400 kV Oradea – Bekescsaba va fi eliminat riscul de afectare a siguranței în operare a Sistemului Electroenergetic Național, risc tot mai ridicat generat de potențiala indisponibilizare a liniei de interconexiune dintre Romania și Ucraina (LEA 400 kV Roșiori – Mukacevo), situație în care menținerea siguranței în funcționare a zonei de nord – vest a țării ar deveni extrem de dificilă și costisitoare.

Finalizarea liniei poate fi asimilată cu asigurarea unui nou flux/noi artere de alimentare cu energie electrică a zonei de nord – vest a țării, cu impact semnificativ asupra creșterii siguranței în funcționare, a disponibilității serviciului de transport al energiei electrice, a vitezei de reacție/realimentare, a capacității și a flexibilității în cazul apariției unor disfuncționalități în cadrul infrastructurii de transport, cauzate de avarii majore, de calamități naturale, dezastre, atac armat, atac terorist etc.

De asemenea, prin punerea în funcțiune a LEA 400 kV Oradea Sud – Nădab, capacitatea de transfer în interconexiune va crește pe direcția export cu 100 MW, iar pe direcția import cu 300 MW, în funcție de factori sezonieri și specifici, interni și externi.

În prezent, România are o capacitate de interconexiune de numai 7% din puterea instalată în SEN, față de ținta de 10% cât este prevăzut în reglementările europene pentru anul 2020, acest aspect fiind notificat la Comisia Europeană. Punerea în funcțiune a LEA 400 kV Oradea Sud – Nădab va contribui la apropierea de ținta europeană.

Sursa foto: Pixabay

RECOMANDĂRI:

ALDE vrea să își pună noi oameni în conducerea Electrica. Acționar minoritar: „Compania devine filială de partid”

„Surprizele” din bugetul pe 2018 al Hidroelectrica: profit mai mic cu 41%, mai multe bonusuri

Indemnizații duble pentru șefii Hidroelectrica. Cât câștigă un membru din Directorat și din Consiliul de Supraveghere

EXCLUSIV. Mulți clienți ai Electrica și Telekom ar putea rămâne fără cablu TV