Aproximativ 3 milioane de puncte publice de încărcare mai sunt necesare în Uniunea Europeană pentru 44 milioane de mașini electrice până în 2030, arată o analiză a Transport & Environment, din care face parte 2Celsius. Asta înseamnă de 15 ori mai multe puncte de încărcare decât în prezent. Cele 185.000 de puncte de încărcare actuale sunt suficiente pentru flota de mașini electrice actuală, dar insuficiente pentru a ține pasul cu piața în creștere.

Pentru a finanța această tranziție, analiza T&E arată că e nevoie de 20 de miliarde de euro în următorii 11 ani sau 1,8 miliarde de euro pe an. Asta înseamnă doar 3% din cât cheltuie UE în prezent pentru infrastructura pentru drumuri. T&E susține că e vorba de o oportunitate de business, iar co-finanțarea poate veni din planul european de investiții care va sprijini investiții sustenabile în valoare de 1 trilion de euro în următoarea decadă sub umbrela Acordului Verde (Green Deal).

  • Prioritatea ar trebui să fie zonele rezidențiale și de spații de birouri, iar cel puțin 20-30% dintre noile stații de încărcare ar trebui amplasate în locuri dezavantajate și mai puțin populate pentru a garanta tuturor accesul la mașini zero emisii.

„Acordul Verde pe transport se poate realiza doar cu infrastructură zero-emisii. Asta înseamnă să investești bani în rețeaua publică de stații de încărcare, mai ales acasă și la muncă, și nu în construirea de noi conducte de combustibil fosil. Până acum, construcția de stații de încărcare a ținut pasul cu cererea, dar creșterea care urmează a numărului mașinilor electrice trebuie să fie corelată cu extinderea rețelei de încărcare”, spune Lucien Mathieu, analist e-mobilitate.

„România nu e o mare excepție. Investițiile publice în staţii de reîncărcare vor rezolva o problemă aproape la fel de mare precum prețul vehiculelor electrice: anxietatea legată de autonomia energetică a vehiculului. Iar aceasta este o problemă psihologică ce nu poate fi rezolvată doar cu mecanismele pieței, ci numai urmând rolul educativ şi activ al statului. E o investiție cel puțin la fel de importantă precum construcția autostrăzilor”, a declarat, la rândul său, Raul Cazan, preşedinte 2Celsius.

Revizuirea Directivei pe Infrastructură pentru Combustibili Alternativi este un moment crucial pentru a permite Comisiei Europeană să-i ajute pe șoferi să-și încarce mașinile electrice și să ajute în același timp businessurile să profite de valul electrificării transporturilor. Directiva urmează să fie revizuită anul acesta și ar trebui transformată în legislație cu obiective ambițioase, mai arată analiza T&E.

  • Transportul este cea mai mare problemă a Europei în contextul crizei climatice, reprezentând mai mult de un sfert (27%) din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră al blocului comunitar. Mașinile emit 44% din poluarea din transport și trendul este ascendent.

Pentru a realiza ținta inclusă în Acordul Verde, Europa are nevoie ca 40% din noile mașini care vor circula pe străzile statelor membre să fie zero-emisii până în 2030 și trebuie ca ultimul motor cu combustie internă să fie vândut în 2035 cel mai târziu.

ARTICOLE SIMILARE:

După Cluj-Napoca, un nou oraș din România pune în circulație autobuze electrice, în luna decembrie

Reguli noi de performanță energetică pentru clădiri, din 2020. Punctele de încărcare a mașinilor electrice devin obligatorii

Ziua mondială a orașelor. Șeful ONU: Orașele sunt „câmp de luptă” pentru criza climatică

Primul oraș din România care va avea autobuz autonom, fără șofer

Cum încurajează statele europene dezvoltarea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice