Cu doar 20 zile înaintea liberalizării pieței de gaze naturale, marii furnizori către populație nu au venit cu scăderi ale prețului la gazele naturale pentru populație. Cauzele care determină această poziție a furnizorilor de gaze sunt legate de comportamentul consumatorului român de gaze, legiferarea în detrimentul populației, mesajele autorităților de justificare a menținerii unor prețuri ridicate pentru consumatorii casnici, fake-news, se arată într-o analiză realizată de Asociația Energia Inteligentă (AEI).
„În anul 2005 cei doi mari furnizori de gaze ai României au fost privatizați și cumpărați de două companii: una germană și una franceză. Acestea au dominat piața achiziților și cea a vânzărilor de gaze, acționând ca un duopol în ultimii 15 ani. Astăzi, cele două companii dețin împreună 90 % din consumatorii casnici care urmează să fie liberalizați peste doar 20 de zile. Deși prețul gazelor achiziționate de aceste companii este în scădere, acestea nu oferă prețuri mai mici ale gazelor naturale pentru consumatorii casnici care îi au în portofoliu”, se arată în analiza citată.
Analiza Asociației Energia Inteligentă, arată că ultima ofertă pusă pe piață de către E.ON (care deține cca. 40% din piața consumatorilor casnici), conține prețuri similare cu prețul existent, iar cea a Engie (care deține cca 50% piața consumatorilor casnici), oferă un preț cu 0,2% mai mic decât prețul existent.
„Asta în condițiile în care pentru aceste companii estimăm că marjele comerciale sunt de peste 9 lei pentru fiecare MWh consumat”, se mai arată în analiză.
În același timp companii mici de furnizare a gazelor naturale au făcut oferte cu reduceri importante de preț față de prețul existent. De exemplu, Tulcea Gaz a prezentat o reducere cu 20% a prețului ofertat față de prețul din prezent, de teamă că urmare a liberalizării și a ofertelor concurenței pot să piardă un număr important de clienți, fapt care îi aduce la limita subzistenței, astfel că au preferat să-și reducă câștigurile pentru a-și păstra clienții.
Asociația Energia Inteligentă, arată că decizia marilor furnizori de gaze de a nu scădea prețul la gaze se bazează pe studiul comportamentului consumatorului casnic de gaze din România:
– Consumatorii casnici sunt confuzi în lipsa cunoștințelor minime privind negocierea, în general și a celor privind gazele naturale în special. Acest lucru este cauzat de lipsa oricăror programe de informare privind liberalizarea pieței de gaze, deși acestea erau obligatorii conform înțelegerilor internaționale semnate de statul român;
– Neîncrederea românilor față de nou (acordarea unui nivel de încredere altor companii de furnizare gaze în afara celor tradiționale);
– Dezinteresul larg față de subiectul liberalizării pieței;
– Atitudinea majorității românilor “noi nu putem face nimic” și ca atare “ce va fi, va fi”.
La acestea se adaugă:
– Comportamentul instituțiilor de stat care “s-au purtat cu mănuși” față de unii furnizori de gaze în ultimii 15 ani;
– Intervenționismul ANRE, prin poziții publice neconforme cu realitatea, în care se explică consumatorului casnic că “prețul gazelor la furnizorii finali nu va scădea semnificativ la 1 iulie 2020”, respectiv că “prețul practicat de furnizori este corect datorită înmagazinării gazelor din anul 2019”, a legitimat comportamentul actual al furnizorilor de a nu scădea prețul gazelor la populație;
– ANRE a defavorizat consumatorii casnici de gaze prin “legiferarea” dreptului furnizorilor de a impune unilateral prețul consumatorului casnic de gaze. Această abordare a permis furnizorilor să nu depună nici un efort în raport cu clienții lor, fiind interesați ca aceștia să fie cât mai neștiutori, cât mai liniștiti și astfel furnizorul să le poată impune ce preț doresc. În lipsa acestei intervenții a ANRE, era necesar un efort important din partea furnizorilor de a încheia un nou contract de gaze, situație în care consumatorul avea posibilitatea reală de a refuza prețurile incorecte și a încerca negocierea prețului, așa cum îi dă dreptul legea. Furnizorii nu au dorit acest lucru și ANRE le-a îndeplinit dorința.
– Lipsa unor instituții care să protejeze în mod real consumatorii casnici și mai ales acționând proactiv (excepție făcând în ultima perioadă Ministerul Economiei);
– Fake news-urile lansate masiv pe piață privind riscul la care se supun cei care vor schimba furnizorul:
- Probabilitatea de a rămâne fără gaze în plină iarnă, deoarece acești mici furnizori nu vor avea de unde să ia gazele la iarnă;
- Falimentul micilor furnizori care vin cu prețuri mai mici, deoarece aceste prețuri mici nu vor putea fi susținute și astfel vor rămâne fără gaz;
- Prețurile mici pe care le oferă ceilalți furnizori sunt în fapt prețuri de dumping care nu pot să fie susținute pe perioada contractului.
Având în vedere aceste elemente, putem înțelege de ce furnizorii mari nu vor vinde gaze mai ieftine către populație, dar probabil le vor scumpi imediat ce vor apărea orice modificări în piață, se mai precizează în analiza Asociației.
”1 iulie 2020 nu este o revoluție pe piața de gaze, este însă un moment unic în care se stabilește dacă în România vor urma alți ani în care furnizorii vor ”mărșălui” pe umerii consumatorilor români sau este momentul în care un număr suficient de mare de consumatori români vor lua atitudine și vor arăta că românii nu mai acceptă jocul unilateral al unor furnizori și că este timpul ca aceștia să se schimbe, astfel încât într-un termen scurt să existe o piață liberă pe gaze care să aducă beneficii consumatorului de gaze” a declarat președintele AEI, Dumitru Chisăliță.
Asociația Energia Inteligentă reunește profesioniști din domeniul energiei electrice și gazelor naturale, care militează pentru un preț corect al gazelor naturale și pentru creșterea transparenței în piața de energie din România. Misiunea asociației este de a contribui la o mai bună informare a consumatorilor de gaze și de energie din țara noastră.
Președintele Consiliului Concurenței: „Sunt puțin îngrijorat”
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat ieri că firmele mari au cel puţin tentaţia şi instrumentele prin care pot să frâneze migraţia clienților.
„Piaţa trebuie să apară, n-are rost să amânăm foarte mult procesele de liberalizare. În România, acestea s-au lungit oricum mai mult decât în alte ţări. Este un lucru bun ca, de la 1 iulie, vrem să liberalizăm piaţa de gaze. Poate că e mai puţin bun că n-am liberalizat şi piaţa de electricitate, dar avem un calendar credibil şi se vor face paşi la începutul anului următor. Momentan, trebuie să ne concentrăm să vedem liberalizarea la gaze ca fiind un succes, ceea ce nu e însă automat, dar şansele sunt bune în momentul de faţă. De ce nu e un succes automat? Pentru că sunt foarte puţini jucători pe piaţa noastră de gaze. Avem doi producători mari şi doi distribuitori/furnizori mari. Până la urmă, avem o piaţă formată din două duopoluri care se echilibrează unul pe altul. (…) Am lansat astăzi o atenţionare către companii să nu profite de liberalizare să crească artificial preţurile prin carteluri. Sunt puţin îngrijorat, dar mă aştept ca lumea să se comporte cu atenţie”, a spus Chiriţoiu, la Forumul Energiei Online, citat de Agerpres.
Şeful Autorităţii de concurenţă a precizat că va acorda o atenţie mai mare zonei clienţilor casnici, „în care potenţial există probleme”.
„Zona care e de cea mai mare preocupare pentru mine este migraţia clienţilor, pentru că aici firmele mari au cel puţin tentaţia şi instrumentele prin care pot să frâneze migraţia clienţilor. Aici vom vedea presiunea concurenţială dacă e o ameninţare credibilă plecarea clienţilor de la furnizorii actuali spre alţi furnizori. Clienţii casnici este zona în care potenţial există probleme şi zona pe care ne vom concentra cu mare atenţie„, a subliniat Bogdan Chiriţoiu.
În martie 2020, printr-un Ordin (nr. 27/2020), Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) stabilea paşii obligatorii pe care fiecare furnizor de gaze trebuie să îi facă pentru a pregăti consumatorii casnici în privinţa liberalizării.
Astfel, potrivit documentului citat, furnizorii au obligaţia de a-i informa pe clienţii casnici cu privire la liberalizarea pieţei interne de gaze naturale şi eliminarea preţurilor reglementate, de a le transmite lunar clienţilor casnici din portofoliul propriu o ofertă cu preţul gazelor naturale pentru furnizarea începând cu data de 1 iulie 2020, de a afişa, la punctul unic de contact, în centrele de relaţii cu clienţii şi pe pagina principală a propriului site, la loc vizibil, informarea privind liberalizarea pieţei de gaze, precum şi oferta propusă.
ARTICOLE SIMILARE:
De ce vrea statul să distrugă producția românească de gaze naturale?
Prețul gazelor naturale în România ar putea atinge nivelul din 2008 / GRAFIC evoluție preț