Skip to main content

Un autobuz alimentat cu hidrogen a fost testat, zilele trecute, pe străzile din Cluj-Napoca și Galați. Orașele românești au fost incluse astfel în cel de-al treilea turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen, ce include nouă orașe europene, ca parte a proiectelor JIVE susținute și finanțate de Clean Hydrogen Partnership. Cele două municipii au planuri mari: vor să dezvolte o flotă de autobuze pe hidrogen, ca parte a unor proiecte mai ample, respectiv „văi de hidrogen”.

Rezultatele testelor în Cluj-Napoca au fost cu adevărat promițătoare, spun organizatorii. La Cluj-Napoca, autobuzul cu hidrogen a fost testat timp de 3 zile pe străzile orașului. Plin de pasageri, autobuzul a circulat pe 6 linii de transport public ale orașului Cluj-Napoca, parcurgând aproximativ 600 km. Consumul mediu atins în toată perioada a fost de 5,1 kg / 100 de km.

În cele 2 zile de teste în Galați, au fost parcurși aproximativ 300 km pe linia 105, cu o medie zilnică de 1.500 de pasageri care au utilizat autobuzul pe hidrogen. Rezultatele testelor în ziua 1 au indicat un consum mediu de 5,0 kg/100 km, iar în ziua 2, de aproximativ 5,5 kg/100 km. În ambele orașe, alimentarea s-a realizat cu ajutorul unei stații mobile de încărcare.

Limita minimă de consum atinsă pe tot parcursul turneului în România a fost de 3,5 kg/100 km.

Iată, schematic, cum funcționează un autobuz cu celule de combustibil pe hidrogen:

infografic functionare autobuze cu hidrogen - Sursa: www.fuelcellbuses.eu

Sursa: www.fuelcellbuses.eu

Tancurile de hidrogen sunt de obicei stocate pe acoperișul autobuzului, iar celula de combustibil și motorul electric sunt situate în partea din spate a autobuzului. Infograficul reprezintă un autobuz Van Hool.

Cât este de competitiv un autobuz pe hidrogen față de unul diesel?

„Costul va fi egal cu motorina de îndată ce hidrogenul curat va atinge pragul comercial. La 5,5 kg H2/100 km, pragul de rentabilitate cu motorina (35 litri/100 km X 1,6 EUR/litru) este de 10,1 EUR/kg H2. Acesta va fi cazul înainte de 2030”, a explicat un specialist în domeniu.

Mirela Atanasiu: Soluție pentru decarbonizarea transportului public în orașe

„Sunt mândră să văd că, prin a treia caravană de promovare în România, proiectul nostru JIVE continuă să prezinte autobuzele pe hidrogen și stațiile de alimentare autorităților locale interesate din Europa de Sud-Est. Acesta urmează succesul caravanelor anterioare din Europa Centrală și Baltică de anul trecut, generând interes pentru comercializarea unor astfel de autobuze cu celule de combustibil, ca un prim pas în decarbonizarea transportului public în orașe”, a declarat Mirela Atanasiu, director general interimar al Clean Hydrogen Partnership.

Potrivit datelor prezentate de aceasta, proiectul JIVE a testat peste 300 de autobuze în peste 22 de orașe din Europa în diferite climate, trasee, înălțimi. Scopul a fost acela de a demonstra că această tehnologie este una bună. „Suntem la a 4-a generație de autobuze cu hidrogen. Am început în 2008 cu un preț de peste 1,5 milioane de euro pentru un autobuz, acum vorbim de 500 – 600.000 de euro pentru un autobuz, a mai declarat directorul general al Clean Hydrogen Partnership.

Clujul vrea să folosească hidrogenul și în termoficare

Ovidiu Cîmpean, Secretar de Stat Ministerul Transporturilor, a explicat care sunt planurile pentru Cluj-Napoca, unul din cele mai dezvoltate orașe din Europa Centrală și de Est pe zona de dezvoltare durabilă. Astfel, planul este ca până în 2027, municipalitatea să achiziționeze 25 de autobuze pe hidrogen. Acestea se vor adăuga celor 41 de autobuze electrice. În Cluj-Napoca, în acest moment 60% din flotă este cu 0 emisii, electrică.

Avem un studiu de fezabilitate aproape finalizat, prin care urmează să achiziționăm 25 de autobuze cu hidrogen și să construim o stație de producție a hidrogenului cu o capacitate de producție de 1 tonă/zi. Pe lângă proiectul de transport în comun, ne gândim la investiții și în termoficare. Vrem să avem o insulă de energie în Cluj-Napoca, un cvartal, cu o centrală care să funcționeze exclusiv pe hidrogen.

Ne-am propus că până în 2027 să avem aceste 25 de autobuze pe hidrogen, să construim și stația de producție și în paralel gândim și acest proiect de termoficare, pentru a folosi energia produsă în stație atât pentru alimentarea celor 25 de autobuze, cât și pentru acest proiect pilot important pe termoficare. Cred că anul viitor în primăvară vom lansa procedurile de achiziție pentru furnizarea de autobuze și construcția stației de încărcare. Avem o discuție cu Ministerul Energiei ca prin Fondul de Modernizare să finanțăm astfel de proiecte”.

Galați vrea finanțare europeană pentru o „vale a hidrogenului” de 80 milioane euro

La rândul său, Galațiul are un proiect de 80 milioane de euro pentru dezvoltarea hidrogenului, a spus Ionuț Bichescu, City Manager Galați.

„Acum doi ani de zile noi am plecat în etapa de hidrogen. Am trecut prin mai multe etape, inclusiv achiziționarea a 50 de autobuze electrice ce trebuie să sosească la Galați. Ultima etapă aș putea spune că este mijlocul de transport cu hidrogen. Ca să avem asta, ne trebuie stația de producere hidrogen și stația de încărcare, o direcție spre care am făcut pași. Acum doi ani am depus la Comisie proiectul pentru studiu de fezabilitate, din fericire am fost câștigători noi și Clujul. Am finalizat studiul de fezabilitate și cel de scriere a proiectului, urmând ca anul acesta să depunem efectiv la finanțare proiectul privind construcția fabricii de hidrogen și achiziția din mijloacele de transport în comun cu hidrogen. Valoarea finală a proiectului, cea cu care mergem la Comisia Europeană, este de 80 de milioane de euro. Anul acesta se vor deschide call-urile pe <<hydrogen valley>>, respectiv pe văi de hidrogen.

Fabrica de hidrogen va fi situată la Tirighina, la groapa de gunoi. Pe una dintre celulele care este închisă va fi construit un parc fotovoltaic, avem deja câștigat proiectul de construcție a parcului, pentru că vom avea nevoie de energie ca să putem produce hidrogen. Apă avem în zonă. Pe groapa de gunoi, un spațiu oricum nefolosit, am decis să construim un parc fotovoltaic, să producem energie electrică verde. Evident, trebuie să o și folosim, așa că am decis ca energia electrică din surse fotovoltaice să fie folosită pentru transportul public, pentru troleibuze și, am mers și mai departe, să producem hidrogen, într-o fabrică de hidrogen”.

Toate declarațiile au fost făcute în cadrul unui workshop național organizat de Energy42 la Cluj-Napoca, ca parte a proiectului JIVE. Mai multe informații despre proiect găsiți pe site-ul: https://www.fuelcellbuses.eu/

(SURSĂ FOTO: Clean Hydrogen Partnership)

CITEȘTE ȘI:

România, gazda unui turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen