Skip to main content

Cu venituri prognozate pe anul în curs de peste 606,6 milioane lei, de patru ori mai mari decât cele de anul trecut, în urma impunerii taxei de 2% pe cifra de afaceri a tuturor companiilor din energie, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a găsit ce să facă cu banii: de luna aceasta a înființat un compartiment de protocol. Asta după ce a majorat de opt ori plafonul pentru indemnizațiile de delegare, la aproape 1,4 milioane lei, dublând astfel bugetul alocat pentru deplasări în acest an.

  • Dacă în varianta inițială de buget pentru 2019, suma alocată indemnizațiilor de delegare (diurne) era de 170.000 lei, similară cu cea de anul trecut, în varianta rectificată plafonul a fost ridicat la 1.382.750 lei (circa 290.500 euro). La această sumă se adaugă un buget de deplasări în valoare de 950.000 lei, din care 750.000 lei sunt prevăzute pentru deplasări în străinătate.
  • În total, bugetul pentru călătorii a fost astfel dublat la peste 2,3 milioane lei, din care cea mai mare parte este pentru diurne.

Plimbări în jurul lumii pe bani publici

În aceste condiții, e de înțeles cum șefii ANRE (președintele Dumitru Chiriță, vicepreședintele Marian Neacșu și secretarul general Radu Bădițăau cheltuit doar într-o deplasare de 6 zile la Abu Dhabi suma de circa 20.000 de euro, așa cum NewsEnergy a relatat în articolul EXCLUSIV: Conducerea ANRE se plimbă la Abu Dhabi pe banii consumatorilor de energie. Așa cum am relatat atunci, nimeni din delegația ANRE nu a avut vreo contribuție la acest eveniment. În plus, au plecat cu două zile înainte să înceapă evenimentul, iar excursia a inclus vizitarea unor obiective turistice precum Marea Moschee sau Insula Palmier.

Royal Palace Madrid - Pixabay

Palacio de Cristal, Madrid – Pixabay

  • De asemenea, luna trecută, o delegație condusă tot de președintele ANRE Dumitru Chiriță și secretarul general Radu Bădiță s-a deplasat la Madrid, unde a fost organizat un Forum de energie la care, din nou, nimeni din ANRE nu a avut nicio intervenție. Totuși, programul turistic din Madrid a inclus obiective de top precum Palatul Regal (foto 1) și Palatul de Cristal (foto 2). Deși forumul a durat 2 zile, deplasarea a fost de 4 zile. Costul vizitei: circa 10.000 de euro, spun sursele NewsEnergy.

Bani colectați dintr-o suprataxă impusă consumatorilor de energie

La finele anului trecut, prin OUG 114/2018, Guvernul Dăncilă a făcut un cadou uriaș ANRE: a impus tuturor companiilor din sectorul energetic o taxă de 2% din cifra de afaceri. Așa instituția s-a trezit că anul acesta va colecta suma de peste 606,6 milioane lei din „Taxe pentru utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pentru desfășurarea de activități”. Așa cum știm, aceste taxe sunt plătite în final tot de către consumatorii de energie. Comparativ, veniturile totale de anul trecut au fost de 87.462.000 lei. Găsiți bugetele în detaliu AICI.

Klaus Iohannis - sursa: presindecy.ro

Klaus Iohannis – sursa: presindecy.ro

Legea a fost respinsă de la promulgare de președintele Klaus Iohannis, care a explicat că „aprobarea cheltuielilor de capital ale ANRE – fără niciun fel de rigoare sau standard de ordin legal – poate conduce la o înțelegere denaturată a noțiunii de independență a acestei autorități de reglementare, dar și la o viziune eronată asupra cheltuirii și controlului banului public”.

În plus, a mai explicat Președinția, autonomia ANRE prevăzută de legislația românească și cea europeană „este gândită ca aparținând autorității însăși și nu poate fi compatibilă cu acordarea unei puteri discreționare președintelui acesteia”.

O nouă organigramă la ANRE, cu direcție de protocol

Într-un context în care prețurile la gaze și electricitate cresc continuu, iar Comisia Europeană stă cu ochii pe România, din cauza problemelor din piața de energie, ANRE, instituția care stabilește prețurile finale la consumatori și supraveghează funcționarea pieței, a mai decis, pe lângă dublarea bugetului de călătorii, să înființeze un nou compartiment în cadrul instituției: unul de protocol.

Astfel, prin Ordinul nr. 21/29.10.2019 pentru modificarea și completarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea ANRE, de la 1 noiembrie 2019 s-a înființat Compartimentul de Asistență management și protocol, în subordinea secretarului general Radu Bădiță. Puteți găsi detalii în ordinul integral: Ordin 21/01.11.2019.

Bugetul de cheltuieli de personal, majorat cu 20%

Chirita Dumitru

Chirita Dumitru

Tot în bugetul rectificat de anul acesta, cheltuielile de personal au urcat cu 20%, de la 85 la 101,4 milioane lei. Împărțind suma la cei 350 de angajați câți sunt prevăzuți maxim în organigramă, plus cei 7 membri ai Comitetului de reglementare, rezultă o cheltuială medie pe angajat în valoare de 23.674 lei (circa 5.000 euro)/lună brut.

Așa cum am scris recent, președintele ANRE, Dumitru Chiriță – al cărui singur job într-o companie a fost acela de electrician, câștigă lunar circa 18.000 euro/lună net, potrivit informațiilor NewsEnergy, fiind majorat în urmă cu câteva luni. În ciuda acestui fapt, același proiect de lege care îi dă dreptul să cheltuiască banii ANRE prin simple ordine, indiferent de valoarea achizițiilor, îl scapă de răspundere pentru gravă neglijență în serviciu atât pe el, cât și pe ceilalți membri ai comitetului de reglementare și le oferă, în plus, pașaport diplomatic.

ANRE refuză să spună cât au costat deplasările și cât câștigă șeful instituției

În baza dreptului de a avea acces la informații publice, Newsenergy a făcut două solicitări la ANRE (pe 9 septembrie și pe 28 octombrie), în care am cerut detalii despre bugetul alocat celor două deplasări efectuate la Abu Dhabi și Madrid, precum și despre componența delegațiilor, scopul vizitelor și intervențiile pe care reprezentanții ANRE le-au avut la evenimente.  De asemenea, pe 7 octombrie am solicitat ANRE să ne spună care este venitul net lunar al președintelui instituției.

  • Abia ieri, pe 7 noiembrie, ni s-a oferit un răspuns cumulat celor 3 solicitări, într-un text de 3 pagini în care nu primim absolut nicio informație din cele solicitate. Din respect pentru cititori și pentru că dorim să împărtășim cu voi modul în care ni se comunică la solicitări de informații legate de cheltuirea banilor publici, vă redăm mai jos conținutul integral al răspunsului furnizat de ANRE:

Răspunsuri la solicitările transmise

În conformitate cu prevederile Articolului 35 din Directiva 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică [7] și ale Articolului 39 din Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale [8], transpuse în legislația națională prin Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE a fost desemnată autoritate competentă în domeniul energiei.  Legislația din domeniu prevede obligații pentru statele membre ale Uniunii Europene, acestea trebuind să garanteze independența autorităților de reglementare și să se asigure că acestea își exercită competențele în mod imparțial și transparent. În acest scop, statele membre se asigură că, atunci când își îndeplinesc atribuțiile de reglementare care le revin în temeiul legislației comunitare, autoritatea de reglementare:

(a) este distinctă din punct de vedere juridic și independentă din punct de vedere funcțional de alte entități publice sau private;

(b) se asigură că personalul său și persoanele cu funcție de conducere:

(1) acționează în mod independent de orice interes de piață; și

(2) nu solicită și nu acceptă instrucțiuni directe din partea niciunui guvern sau a niciunei entități publice sau private în îndeplinirea atribuțiilor de reglementare care le revin. Această cerință nu aduce atingere unei cooperări strânse, după caz, cu alte autorități naționale competente sau orientărilor de politică generală elaborate de guvern, care nu au legătură cu atribuțiile de reglementare menționate la articolul 59 din Directiva (UE) 2019/944 a  Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE.

În scopul de a proteja independența autorităților de reglementare, statele membre se asigură, în special, că:

  1. a) autoritățile de reglementare pot lua decizii autonome, independent de orice alt organism politic;
  2. b) autoritatea de reglementare deține toate resursele umane și financiare de care are nevoie pentru a-și îndeplini atribuțiile și a-și exercita competențele în mod eficace și eficient

Fiecare stat membru desemnează în scopuri de reprezentare și de contact la nivelul Uniunii Europene, un reprezentant de rang înalt în cadrul ACER. Totodată, în vederea reprezentării ANRE în structurile organismelor și organizațiilor internaționale, stabilite prin legislația, organigramele şi programele anuale de activitate (în special ACER, CEER, TCE, ERRA, UNECE, Asociația EnR Comisia Europeană și instituțiile sale) și a îndeplinirii obligațiilor instituționale care decurg din calitatea de stat membru al Uniunii Europene, conducerea compartimentelor din ANRE a asigurat nominalizarea, confirmarea și/sau înlocuirea membrului/membrilor și a observatorilor, pentru fiecare grup de lucru/colectiv de lucru sau activitate distinctă, în conformitate cu structura acestor instituții și cu responsabilitățile şi atribuțiile stabilite în legislația primară și în Regulamentul privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei.

În cadrul Consiliului Național Român al Consiliului Mondial al Energiei ANRE deține  calitatea de membru colectiv și desfășoară o activitate susținută. ANRE are legături de colaborare cu Confederația Internațională de Reglementare din Domeniul Energetic (ICER), o confederație care oferă contacte structurate şi de cooperare între autoritățile de reglementare a energiei din mai mult de 200 tari din întreaga lume cât şi cu Rețeaua Internațională de Reglementare a Energiei (IERN), administrată de Școala de Reglementare de la Florența. De asemenea, ANRE este membru al Rețelei francofone a reglementatorilor din domeniul energiei – RegulaE.Fr., organism creat cu intensificării cooperării și schimburilor de bune practici, diseminării expertizei în domeniul energiei.

Din punct de vedere al colaborărilor la nivel regional ANRE participă activ și în cadrul inițiativei Comisiei Europene pentru conectarea rețelelor de gaze în Europa Centrală și de Sud-Est (CESEC), lansată în 2015, analizând cu regularitate evoluțiile înregistrate în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei. Ulterior semnării declarațiilor comune de către guvernele și operatorii de transport și sistem din Grecia, Bulgaria, România și Ungaria privind cooperarea în cadrul unor proiecte în domeniul gazelor de-a lungul așa-numitului „Coridor vertical” și în domeniul energiei electrice, ANRE a încheiat acorduri de colaborare cu reglementatorii naționali  Energy & Water Regulatory Commission- EWRC Bulgaria, Regulatory Authority for Energy – RAE Grecia, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică – ANRE Moldova și a inițiat întâlniri pentru problemele de interconectare, monitorizare a pieței și siguranța în aprovizionare cu energie electrică și gaze naturale cu Energetický Regulační Úřad – ERÚ Cehia și Úrad pre reguláciu sieťových odvetví – URSO Slovacia. Activitatea desfășurată de ANRE în baza Protocolui de colaborare ANRE – ANRE Moldova vizează identificarea celor mai bune soluții pentru finalizarea proiectelor de infrastructură de interconectare a rețelelor de energie electrică și gaze naturale.

ANRE este parte a Memorandum-ului de Înţelegere Între Toate Autoritățile de Reglementare din Regiunea CORE de calcul al capacităților. Regiunea CORE de calcul al capacităților a fost stabilită prin decizia ACER din 17 noiembrie 2016. Conform deciziei ACER, autoritățile de reglementare din regiunea CORE sunt: ACM (Olanda), AGEN-RS (Slovenia), ANRE (România), CRE (Franţa), CREG (Belgia), E-Control (Austria), ERU (Republica Cehă), HEA (Ungaria), HERA (Croaţia), ILR (Luxemburg), URE (Polonia) şi URSO (Slovacia). Memorandumul este relevant, în primul rând, pentru Regulamentul de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor (CACM)  şi pentru Regulamentul de stabilire a unei orientări privind alocarea capacităților pe piața pe termen lung (FCA) stabilite în conformitate cu cel de-al treilea pachet legislativ pentru energie şi au ca scop luarea de decizii cu privire la propunerile prezentate de către operatorii de transport şi de sistem sau de operatorii de piață nominalizați în domeniul energiei electrice (OPEED). Totodată, ANRE este parte a Memorandum-ului de Înţelegere Între Toate Autorităţile de Reglementare din Regiunea Sud Sud-EST de calcul al capacităților țările semnatare fiind România, Bulgaria și Grecia.

Pentru finalizarea celor opt elemente componente ale actualului pachet legislativ european, ”Energie curată pentru toți europenii”, la nivelul Uniunii Europene, reprezentanții  Comisiei Europene,  Parlamentului European și a Consiliului, reprezentanții asociațiilor profesionale din domeniu, ai operatorilor și consumatorilor, reprezentanții reglementatorilor naționali (inclusiv ANRE) au participat la sute de ședințe de lucru, analize, întâlniri, reuniuni tematice și grupuri de lucru dedicate noului pachetul legislativ și au depus în ultimii cinci ani un efort constant și substanțial, cu mii de ore de muncă, efort care va trebui intensificat în vederea procesului de implementare care se va derula în următorii ani.

Participarea la lucrările grupurilor de lucru, evenimentelor și reuniunilor mai sus menționate, la lucrările Comitetului pentru Directiva pentru Eficienţă Energetică, la alte forme de colaborare constituite în domeniul gazelor naturale și implicarea activă a reprezentanților ANRE contribuie la cunoașterea evoluțiilor și tendințelor la nivel european, la argumentarea corectă a unor decizii de reglementare, precum și la formularea și prezentarea punctele de vedere ale ANRE cu privire la documentele supuse analizei la nivel european, ce vizează în special orientările privind politica energetică generală, probleme de îmbunătățire a competitivității, a orientării către consumator și a flexibilității acesteia, integrare regională, interconectare, eficiență energetică, capacități, producție și distribuție mecanismele de asigurare a capacității și cooperarea dintre operatorii de transport și de sistem, cogenerare, adecvanță, tranzacționare de produse energetice, riscuri și siguranță în aprovizionare, protecția consumatorilor, instalații de stocare a energiei,  eliminarea obstacolelor care ar putea împiedica accesul noilor intrați pe piață și al energiei electrice din surse regenerabile, decarbonizare, reglementare dinamică, securitate cibernetică, monitorizare a performanței operatorilor pe baza unor indicatori  („dynamic line rating”), dezvoltarea monitorizării la distanță și a controlului în timp real al stațiilor electrice, reducerea pierderilor în rețea și frecvența și durata întreruperilor curentului electric. Activitățile desfășurate în prezent în domeniul energiei electrice  la nivel european anticipează cel puțin același volum de muncă pentru elaborarea în viitorul apropiat a noului cadru legislativ în domeniul gazelor naturale.

În strânsă cooperare cu autoritățile de reglementare ale altor state membre, cu Comisia Europeană și cu ACER, ANRE promovează acțiuni de cooperare regională pentru o piață internă a energiei sigură, flexibilă, competitivă și durabilă din punctul de vedere al mediului, precum și a unei deschideri efective a pieței în beneficiul tuturor clienților și furnizorilor, precum și garantarea condițiilor adecvate pentru funcționarea eficientă și fiabilă a rețelelor de energie electrică și gaze naturale, având în vedere obiectivele pe termen lung pentru gradul de inter-conectivitate, eliminarea restricțiilor privind comerțul cu produse energetice între statele membre, inclusiv a celor privind dezvoltarea unor capacități transfrontaliere de transport corespunzătoare, pentru a satisface cererile și pentru a îmbunătăți integrarea piețelor la nivel național, cu scopul de a  facilita fluxurile de energie electrică ți gaze naturale pe întreg teritoriul Uniunii Europene.

Ținând cont de aceste obligații și prevederi, în calitate de membru de drept al ACER și CEER,  Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei are obligația de a participa periodic la reuniunile oficiale ocazionate de cele mai importante forme instituționale ale acestor organisme, adică grupuri de lucru, forumuri, adunări generale, consilii și comisii ale reglementatorilor. În conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, resursele financiare necesare participării la aceste evenimente  precum și la alte activități propuse, sunt prinse în bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2019, publicat în Monitorul Oficial.

ARTICOLE SIIMILARE:

Iohannis: E nevoie de consolidarea regimului sancționator pentru neglijență în serviciu la ANRE, nu de relaxarea lui

Bugetar de lux cu circa 18.000 euro pe lună, șeful ANRE scapă de grija răspunderii pentru gravă neglijență în serviciu

EXCLUSIV: Conducerea ANRE se plimbă la Abu Dhabi pe banii consumatorilor de energie

Numire scandaloasă. Un specialist în furaje de la partidul PRO România, ales vicepreședinte ANRE

ALARMĂ: Autoritățile recunosc, în sfârșit, că rușii ar putea întrerupe livrările la iarnă și nu vom avea destule gaze