Skip to main content

Parlamentul European va dezbate și vota săptămâna viitoare, în sesiune plenară la Strasbourg, o serie amplă de propuneri legislative cuprinse în pachetul Fit for 55, ce vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030. Elementele-cheie din pachetul ce va fi votat marțea viitoare sunt: reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (EU-ETS), Fondul social pentru climă, crearea mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră, noi standarde de emisii de CO2 în sectorul transporturilor.

Deputați-cheie au prezentat ieri părți importante ale pachetului Fit for 55 la seminarul de presă „Criza climatică și dependența energetică: Pachetul Fit for 55 pentru a accelera tranziția ecologică a Europei”, organizat la sediul Parlamentului European din Bruxelles. NewsEnergy.ro a participat la acest seminar și vă prezentăm mai jos câteva dintre cele mai importante prevederi care vor fi dezbătute și votate săptămâna viitoare, pe 7-8 iunie, precum și declarații ale europarlamentarilor prezenți.

Acesta va fi „cel mai mare pachet legislativ climatic care a fost votat vreodată”, a spus Pascal Canfin (Renew, FR), Președintele Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI). El a explicat care sunt cele mai „sensibile” și importante elemente din pachetul de 8 texte legislative.

Zero emisii la mașinile noi, din 2035

În privința noilor standarde de emisii în sectorul auto, propunerile prevăd reducerea emisiilor de CO2 ale autoturismelor și autoutilitarelor noi cu 55% și, respectiv, 50% până în 2030. În plus, în 2035, toate mașinile și autoutilitarele noi trebuie să producă emisii zero sau să nu emită deloc CO2.

„Vom vota pentru mașini noi cu emisii zero. Nu vom face compromisuri, există suport. De ce 2035? Pentru că în medie o mașina va rămâne 15 ani pe drumurile europene, deci dacă vrei mașini neutre în 2050 pe străzi, trebuie să încetăm vânzarea mașinilor cu emisii cu 15 ani înainte”, a explicat Pascal Canfin.  

Mai multe detalii despre poziția europarlamentarilor privind reducerea emisiilor în sectorul transporturilor găsiți AICI.

Reforma ETS – populația, exclusă de la taxarea carbonului în transportul rutier și clădiri

cladiri, sustenabilitate - sursa: Pixabay

Pentru a stimula industriile să își reducă în continuare emisiile și să investească în tehnologii cu emisii scăzute de carbon, sistemul de comercializare a certificatelor de emisii ar trebui reformat și sfera sa de aplicare extinsă, consideră europarlamentarii.

Acțiunile propuse privind comercializarea certificatelor de emisii includ:

  • Revizuirea EU ETS pentru a-l extinde la transportul maritim și crearea unui nou ETS separat pentru clădiri și transportul rutier (ETS II).
  • Eliminarea treptată a alocării gratuite de cote de emisie pentru aviație și pentru sectoarele care urmează să fie acoperite de mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM).
  • Implementarea schemei globale de compensare și reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională (CORSIA) prin EU ETS.

Marea schimbare propusă de europarlamentari în privința ETS II este ca această taxare să se aplice doar companiilor într-o primă fază, iar populației abia din 2029.

„În comisia de mediu, am tăiat în două noua piață de CO2 – păstrăm tot ce e legat de mașini și clădiri corporate, dar vom face derogări: nimic nu se va aplica pentru mașinile și sistemele de încălzire și răcire pentru locuințele casnice. Aceasta e una dintre diferențele majore între forma prezentată în Comisia Europeană și cea din Parlament, din comisie”, a explicat ieri Pascal Canfin.

De ce s-a decis acum amânarea taxării carbonului pentru populație: „Am considerat că e prea riscant din punct de vedere politic, a adăugat acesta.

De asemenea:

  • Cotele gratuite vor fi eliminate treptat din 2026 și vor dispărea până în 2030
  • Un sistem de bonus-malus va fi introdus din 2025
  • Veniturile vor fi utilizate exclusiv pentru acțiunile climatice în UE și statele membre

Mai multe detalii despre poziția Comisiei de Mediu pe acest text legislativ găsiți AICI.

Ambiție mai mare în noul instrument de ajustare a carbonului

Deputații europeni solicită un domeniu de aplicare mai larg și o implementare mai rapidă a Mecanismului UE de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) pentru a crește ambiția globală în materie de climă.

Deputații europeni doresc ca prin CBAM să se acopere aluminiul, hidrogenul, polimerii și substanțele chimice organice, pe lângă produsele propuse de Comisia Europeană (fier și oțel, rafinării, ciment, substanțe chimice organice de bază și îngrășăminte).

Pentru a reflecta mai bine costurile CO2 pentru industria europeană, europarlamentarii doresc, de asemenea, să extindă CBAM pentru a include emisiile indirecte, adică emisiile care derivă din electricitatea utilizată de producători.

CBAM s-ar aplica de la 1 ianuarie 2023, cu o perioadă de tranziție până la sfârșitul lui 2024, iar europarlamentarii spun că trebuie implementat pe deplin pentru toate sectoarele Sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) până în 2030 – cu 5 ani mai devreme decât propunerea Comisiei.

„Când vom importa bunuri acoperite de CBAM, vom aplica echivalentul pentru importuri din Turcia sau China. E important să înțelegem că nu e protecționism deloc, ci ar fi dacă am face ca importurile din Turcia să plătească mai mult decât producția din UE. Vrem același preț, același nivel. În absența CBAM, am da un avantaj competitiv către competitori”, a explicat Pascal Canfin, la seminarul de presă.

Găsiți mai multe detalii despre acest subiect AICI.

Fondul Social pentru Climă: abordarea sărăciei energetice și de mobilitate

saracie, Pixabay

Comisiile Parlamentului susțin înființarea unui nou fond pentru a ajuta cetățenii vulnerabili să facă față costurilor crescute ale tranziției energetice.

Comisiile pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI) și pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale (EMPL) au adoptat pe 18 mai poziția lor cu privire la propunerea Comisiei de a înființa un Fond social pentru climă. De noul fond vor beneficia gospodăriile, microîntreprinderile și utilizatorii de transport care sunt vulnerabili și în special afectați de impactul tranziției către neutralitatea climatică.

  • Statele membre ale UE vor fi obligate să prezinte „Planuri sociale pentru climă”, după consultarea autorităților locale și regionale, a partenerilor economici și sociali, precum și a societății civile. Planurile ar trebui să conțină un set coerent de măsuri pentru abordarea sărăciei energetice și de mobilitate.

În primul rând, ar fi finanțate măsuri temporare directe de sprijinire a veniturilor (cum ar fi o reducere a taxelor și taxelor pe energie) pentru a face față creșterii prețurilor transportului rutier și a combustibilului pentru încălzire. Potrivit deputaților europeni, un astfel de sprijin ar fi limitat la maximum 40% din costul total estimat al fiecărui plan național pentru perioada 2024-2027 și ar fi eliminat treptat până la sfârșitul anului 2032.

În al doilea rând, fondul ar acoperi investiții în renovarea clădirilor, energie regenerabilă și trecerea de la transportul privat la cel public, carpooling și car-sharing și utilizarea modurilor active de transport pentru deplasare, cum ar fi mersul cu bicicleta. Măsurile pot include stimulente fiscale, vouchere, subvenții sau împrumuturi cu dobândă zero.

Raportul introduce o serie de îmbunătățiri la propunerea Comisiei, printre care o definiție a „sărăciei de mobilitate”, referindu-se la gospodăriile care au costuri mari de transport sau acces limitat la moduri de transport publice sau alternative la prețuri accesibile, necesare pentru satisfacerea nevoilor socio-economice esențiale.

Aflați mai multe detalii AICI.

Pascal Canfin (Renew, FR), Președintele Comisiei pentru mediu, a mai spus că, în ciuda opoziției venite din partea unor industrii pe aceste modificări, „trebuie să rămânem fermi pe ambițiile climatice, pentru că e ceva mai important: capacitatea de a trăi pe planetă”

„Dacă iei toate pozițiile de lobby ale industriilor, nu ieși la minus 55, ci probabil ieși la +30”, a punctat acesta.

De asemenea, pe ordinea de zi a plenului, pe 7 iunie, se mai află propunerile legislative cuprinse în pachetul Fit for 55 legate de:

  • Reduceri obligatorii anuale ale emisiilor de gaze cu efect de seră de către statele membre
  • Utilizarea terenurilor, schimbarea utilizării terenurilor și silvicultură (LULUCF)
  • Revizuirea Sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii pentru aviație
  • Notificare în cadrul Schemei de Compensare și Reducere a Carbonului pentru Aviația Internațională (CORSIA)

Agenda completă poate fi consultată AICI.

BACKGROUND: Ce este pachetul Fit for 55

Atingerea neutralității climatice până în 2050 este obiectivul pe termen lung al UE. Pe termen mai scurt, toată concentrarea este pe pachetul de legislație Fit for 55 pentru revizuirea și actualizarea legislației actuale privind clima, energia și sectorul transporturilor să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030 și să devin independenți de combustibilii fosili scumpi și poluanți din Rusia cu mult înainte de 2030.

Ce este inclus în pachet?

Legislația și inițiativele politice incluse în pachetul Fit for 55 ar putea fi împărțite în general în cinci zone:

  • Revizuirea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS)
  • Reducerea emisiilor de CO2 în alte sectoare
  • Creșterea eficienței energetice
  • Creșterea securității energetice
  • Fondul social pentru climă și impozitarea energiei

ARTICOLE SIMILARE:

Comisia Europeană a prezentat planul REPowerEU. Măsuri fără precedent pentru eliminarea dependenței de Rusia și accelerarea tranziției verzi

Ambasada Sustenabilității în România // Pachetul Fit for 55 – Oportunități pentru mediul de afaceri

Analiză România Eficientă // Fit for 55: Rolul clădirilor în efortul UE de combatere a schimbărilor climatice