Skip to main content

Rolul politicilor publice pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare a autovehiculelor electrice este vital. În prezent, 18 state din UE oferă scheme de suport pentru dezvoltarea acestor stații, iar altele oferă sprijin inclusiv pentru cei care nu au acces la puncte publice de încărcare.

De pildă, Irlanda oferă, începând din 2018, granturi pentru instalarea încărcătoarelor acasă.

La rândul său, Finlanda oferă subvenții pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare în rândul cooperativelor familiale, se arată într-un document elaborat de EURELECTRIC, furnizat NewsEnergy.

Rolul orașelor este, de asemenea, vital în asigurarea posibilității de încărcare a mașinilor electrice pentru toți. Stockholm are „străzi de încărcare” dedicate, unde operatorii pot foarte ușor rezerva spații și construi puncte de încărcare.

Olanda și Marea Britanie au stabilit un sistem bazat pe cerere, în care infrastructura de încărcare este plasată în funcție de nevoile șoferilor de mașini electrice.

  • În plus, un număr mare de proiecte a fost implementat pe coridoarele europene de transport (TEN-T) – Fast E, Ultra E, Corridoor, Ionity, E-Via Flex-E, Fastned, Gdzieladowac, ca să dăm doar câteva exemple.

În 2018, autostrăzile din Europa aveau 28 de puncte de încărcare la fiecare 100 de kilometri, asigurând astfel securitate și confort celor care conduc pe distanțe lungi, iar mai multe încărcătoare rapide vor fi construite pe drumuri în următorii ani.

România, parte a proiectului NEXT-E

Până în 2020, un număr de 40 de stații electrice vor fi montate pe trei coridoare auto din România în cadrul proiectului NEXT-E, finanțat de Comisia Europeană, prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF).

  • 12 staţii pe ruta Suceava – Bacău – Buzău – Ploieşti – Bucuresti – Giurgiu;
  • 10 staţii pe culoarul Iași – Piatra Neamț – Târgu Mureş – Sibiu;
  • 18 staţii pe ruta Constanţa – Bucureşti – Piteşti – Sibiu – Lugoj – Timişoara – Arad.

Distanţele medii între staţiile din cadrul proiectului NEXT-E variază între 50 şi maxim 80 km, în funcţie de distanţele dintre localităţi şi între punctele în care se pot monta echipamentele. Mai multe detalii găsiți AICI.

CITEȘTE ȘI:

Poți încărca o mașină electrică în ploaie? 5 mituri demontate despre autovehiculele electrice

A început Săptămâna Europeană a Mobilității. Cum marchează orașele din România această campanie