Skip to main content

Primăria Cluj-Napoca are un plan ambițios: de a deveni unul dintre primele 100 de orașe din UE care ar putea deveni neutre climatic până în 2030. Ca parte a planurilor de decarbonare, municipalitatea vrea să reabiliteze energetic toate clădirile publice și blocurile de locuințe, dar și ca, până în 2026, întreaga flotă auto din transportul public să fie electrică.  

„Ca primar al Cluj-Napoca, al doilea mare oraș din România, pot spune cu certitudine că orice primar din Europa ar trebui să gândească și să acționeze pentru o transformare verde, rezilientă și digitală. De ce? Pentru că înseamnă calitatea vieții pentru oamenii noștri, mai puțină poluare și un continent mai sănătos, un oraș mai sănătos și, în cele din urmă, o planetă mai sănătoasă. Avem chiar un plan ambițios: să fim printre primele 100 de orașe din Europa care ar putea deveni neutre climatic până în 2030 din UE”, a declarat Emil Boc, primarul orașului Cluj-Napoca.  

Declarațiile au fost făcute în cadrul celei de-a 10-a conferințe a Romanian Energy Day 2021, organizată de Centrul Român al Energiei (CRE), la finele lunii octombrie.

Edilul a prezentat, în cadrul conferinței, principalele elemente specifice ale politicii verzi, reziliente și digitale a orașului Cluj-Napoca:

Transportul public

„Scopul nostru este foarte simplu, dar nu ușor de realizat: întreaga flotă auto din transportul public să fie electrică, până în 2026. În acest moment, avem 50% din transportul public verde și electric. Deja au fost investite 100 de milioane de euro. Cu 41 de autobuze electrice în circulație, Cluj-Napoca are cea mai mare flotă de autobuze electrice din România”, a spus Emil Boc.

Primăria mai are în etapa de achiziție publică proiecte pregătite să fie implementate cu fonduri europene din perioada financiară 2021-2027 legate de transportul verde:

  • achiziția de autobuze autonome (electrice)
  • 40 de autobuze pe hidrogen, plus o stație de producție a hidrogenului
  • autobuze electrice, troleibuze, extinderea rețelei de troleibuze și modernizarea depoului de tramvaie

Valoarea preliminară estimată a acestora este de peste 120 milioane euro.

Mobilitatea sustenabilă

Sursa: Arhiva personala

Autobuz electric, Cluj-Napoca – sursa foto: NewsEnergy

Municipalitatea a implementat un program denumit Green Friday – prin care cetățenii pot circula cu transportul public gratuit vinerea.

Totodată, politica de mobilitate sustenabilă mai include:

  • Culoare dedicate transportului public
  • Spații comune și zone pietonale aplicabile aplicate toate noilor proiecte
  • 190 hectare de spații noi verzi

Eficiența energetică și clădiri inteligente

În ceea ce privește eficiența energetică și clădirile verzi, primăria vrea să folosească în principal fondurile europene pentru a reabilita toate blocurile de apartamente din Cluj-Napoca. Cofinanțarea beneficiarilor este de 15%, restul fiind contribuția din fonduri publice (din bugetul local și din fonduri europene).

  • Primăria a reabilitat deja, cu fonduri europene, 52 de blocuri cu 1.866 de apartamente, iar alte 47 de blocuri cu 2.159 de apartamente sunt în lucru. În pregătire se află alte 100 de blocuri cu peste 4.000 de apartamente.
  • Obiectivul este ca toate blocurile din oraș să fie reabilitate, a spus Emil Boc, fără a prezenta un termen limită pentru acest obiectiv.

Pentru a accelera Valul de renovare, Primăria ia în calcul contractarea unui împrumut de la BERD sau BEI, dar și un parteneriat cu mediul privat pentru un acord multianual pentru a finaliza reabilitarea tuturor clădirilor publice în 2-3 ani. Primăria va consulta și cetățenii, pentru a vedea dacă îi poate implica și pe ei într-o astfel de schemă, în afară de banii europeni, pentru reabilitarea tuturor blocurilor de apartamente.

El a adăugat că este sprijinit sistemul centralizat de încălzire, la care trebuie racordate construcțiile noi.

Artera Cluj-Napoca

De asemenea, primăria încurajează clădirile verzi, cu o reducere de 50% a taxelor, aplicată din 2012.

„Încercăm să încurajăm sectorul privat să aibă clădiri verzi și, în același timp, toate școlile, grădinițele și spitalele sunt implicate în renovări aprofundate”, a menționat Emil Boc.

El a adăugat că sunt promovate totodată sursele regenerabile pe clădirile publice – 10 clădiri sunt în proces de instalare a unor sisteme fotovoltaice. În plus, una dintre școlile aflate în renovare aprofundată va fi prima din România ce va fi certificată BREEAM.

Primăria Cluj-Napoca are parteneriate cu universitățile tehnice pentru a implementa managementul energetic.

Un alt proiect este de a crea acoperișuri și fațade verzi pentru câteva clădiri publice.

Iluminatul inteligent

Iluminatul inteligent este o altă parte a strategiei de decarbonare a municipiului. Targetul este ca până în 2030 iluminatul public să fie 100% cu becuri LED, față de 20% în prezent.

  • Sursă fotografii: primăria Cluj-Napoca (Facebook)

ARTICOLE SIMILARE:

Analiză InfoClima // Impactul caniculei asupra economiei – exemplul Clujului

Lecția daneză despre renovarea energetică a spitalelor. „Încălzim aerul pentru păsările de afară sau investim în pacienți?”

InfoClima // Din Copenhaga la Brașov și înapoi cu mașina electrică – jurnal de călătorie

Studiu Signify: Iluminatul cu LED poate genera economii de 150 de milioane de euro la bugetul statului

OPINIE // Roxana Albu, Genesis Property: Încălzirea globală și nevoia de clădiri „verzi” și „sănătoase”

Cluj-Napoca, în finala competiției Capitala europeană a inovării 2020 alături de Milano, Valencia și Viena