Skip to main content

Dacă autoritățile române schimbă reglementările în timpul jocului, nu ar trebui să fie surprinse de plecarea capitalului, spune Mark Wagley, membru al boardului ROPEPCA – Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră. Declarațiile au fost făcute în contextul reducerii investițiilor locale în sectorul producției de hidrocarburi. De asemenea, în presă au apărut informații despre intenția gigantului american ExxonMobil de a renunța la proiectul Neptun Deep din Marea Neagră, cel mai mare proiect de investiții din România, blocat în urma apariției OUG 114/2018, dar și a modificărilor legislative precedente.

„Banii pot pleca și (autoritățile – n.r.) nu ar trebui să omoare gâsca cu ouă de aur. (…) Dumnezeu a binecuvântat România cu resurse abundente, ca pe Texas”, a afirmat reprezentantul ROPEPCA, într-o dezbatere organizată recent.

  • El a punctat că OUG 114/2018 a fost adoptată cu zero comunicare a Executivului cu industria și fără niciun studiu de impact, în condițiile în care studiile private făcute ulterior au indicat că 2,2 miliarde de lei se pierd anual la bugetul de stat, ca efect.
Mark Wagley, ROPEPCA

Mark Wagley, ROPEPCA

În plus, Mark Wagley a adăugat că unii membri ai asociației au redus fondurile pentru investiții considerabil, în condițiile în care investitorii caută cea mai bună rată de recuperare a investiției cu cel mai mic risc.

De asemenea, creșterea accelerată a importurilor de gaze naturale din acest an nu reprezintă „un accident”, ci este efectul taxei suplimentare asupra producătorilor locali.

Totodată, el a adăugat că ar fi grozav dacă producătorii locali ar plăti redevențe pentru prețul încasat al gazelor vândute, nu pentru un preț teoretic.

Nicolescu, Deloitte: Licențele de explorare se acordă prea ușor

De asemenea, Răzvan Nicolescu, partener Deloitte, a declarat că în România se obțin mult prea ușor licențele de explorare în domeniul petrolier.

„E o competiție între angajamente și ANRM decide un câștigător. Dacă nu le fac, pierd licența la un moment dat. Cred că statul român ar trebui să propună un sistem de acordare de licență mai restrictiv, să ajute mai mult investitorii serioși și să încerce să îi descurajeze pe speculanți, care vor ori să îl vândă, ori apoi să găsească un partener”, a afirmat fostul ministru al Energiei.

Cred că lucrul cel mai important pentru România este ca acest potențial din Marea Neagră să se fructifice, să se ajungă la producție cât mai rapid. Acest început de creare de piață trebuie continuat, iar dacă elementul principal al solicitărilor investitorilor este: <<Lăsați piața să funcționeze și noi ne asumăm riscul!>>, să se respecte acest lucru”, a adăugat Răzvan Nicolescu.

Apostol, FPPG: În factură tot mai ajunge prețul

saracie, Pixabay

La rândul său, Daniel Apostol, External Affairs Director la Federația Patronală de Petrol și Gaze (FPPG), a spus că la nivel instituțional nu există un răspuns ferm dacă se dorește o piață liberalizată în sectorul energetic, în special al gazelor naturale.

„Motivația OUG 114 este că acest act administrativ este elaborat și implementat în scopul protejării consumatorilor vulnerabili. Vrea protecție socială plafonând prețul de producție internă, dar nu limitează prețul la furnizor. La factură, la omul care plânge numărându-și banii în portofel, tot mare ajunge prețul”, a afirmat Daniel Apostol.

El a adăugat că este o eroare modul în care este definit astăzi în legislație consumatorul vulnerabil, fiindcă pe criteriile actuale în această categorie ar intra o jumătate de țară.

În opinia sa, statul român aplică dublu standard: calculează taxe, impozite sau redevențe la un preț pe care nu îl construiește România, ci o piață externă la care nu suntem conectați (bursa din Viena – n.r.), dar impune prețul la producătorii români, diferit de cel la care raportează taxarea.

  • Efecte: beneficiu al traderilor, creșterea importurilor și o plângere continuă a consumatorilor.

ARTICOLE SIMILARE:

SPECIAL. OUG 114, „minge la fileu” pentru ruși. Facturile pentru gazele din import au explodat

ANALIZĂ. Statul a „înghețat” prețul gazelor, iar România va îngheța la iarnă, așteptând gazul de la ruși

Ucraina se așteaptă ca Rusia să oprească gazele, la iarnă. Și ungurii își pun centura de siguranță

Comisia Europeană: OUG 114/2018 încalcă legislația UE și nu protejează consumatorii casnici

ANALIZĂ. Marea ipocrizie a lui Dragnea. Pe cine ajută întoarcerea prețurilor la gaze și energie sub controlul statului

Reacția OMV Petrom la OUG 114: Neptun Deep intră în blocaj, investițiile sunt tăiate

Mark Beacom, CEO-ul BSOG: Povara de impozitare este excesiv de mare. Data de începere a producției în Marea Neagră a devenit incertă