Numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, iar țara noastră a înregistrat cea mai ridicată rată a importurilor de mașini diesel în regiune, arată o analiză a organizației de mediu Transport & Environment de la Bruxelles, din care face parte 2Celsius România.
Analiza arată o creștere cu 18% în ultimele 12 luni și o creștere cu 74% din 2016. Calculele se bazează pe date referitoare la vânzările din 2008 până acum, precum și pe date privind emisiile reale din atmosferă. Acestea arată că producătorii de mașini continuă să vândă autovehicule diesel poluatoare.
- Aproape o cincime din acestea sunt în Germania (9,9 milioane), urmată de Franța (9,8 milioane) și Marea Britanie (8,5 milioane). Împreună cu Italia, Spania și Belgia, cele șase țări reprezintă 81% din flota poluatoare a UE.
„Este scandalos să vedem cum crește numărul mașinilor diesel pe drumurile din UE și cum depășește 50 de milioane. Asta se întâmplă din cauză că producătorii prioritizează profiturile și nu sănătatea oamenilor. Decidenții se fac că nu văd această sursă majoră de poluare a aerului și refuză să oblige producătorii să facă modele mai curate”, spune Florent Grelier, Transport & Environment, potrivit unui comunicat al organizației.
„Deși România se află la mijlocul clasamentului, țara noastră a înregistrat cea mai mare rată de importuri a dieselurilor poluante în Europa centrală și de est. Acest fapt este cauzat de taxarea precară din ultimii trei ani a mașinilor care emit noxe și pulberi în suspensie. Pe de altă parte, măsurile administrațiilor locale privind limitarea accesului mașinilor poluante sunt firave, iar impactul dieselurilor asupra calității aerului în centrele urbane este semnificativ”, spune Raul Cazan, președintele 2Celsius.
Motoarele diesel sunt principala sursă de oxid de azot în atmosferă. Potrivit Agenției Europene de Mediu, expunerea la oxid de azot a cauzat decesul prematur al 79.000 de persoane din 41 de țări europene în 2015.
Împreună cu Client Earth și parteneri din România, 2Celsius va întreprinde acțiuni judiciare împotriva administrațiilor locale care continuă să ignore calitatea aerului și sănătatea comunităților pe care le conduc în București și alte mari orașe din țara noastră.
NOTĂ SPECIALĂ: Pentru că la NewsEnergy ne place să promovăm transportul sustenabil, susținem și noi Săptămâna Europeană a Mobilității (16-22 septembrie), astfel că în fiecare zi a campaniei vom publica un articol pe această temă. Vă invităm să ne urmăriți.
ARTICOLELE PRECEDENTE:
#1 A început Săptămâna Europeană a Mobilității. Cum marchează orașele din România această campanie
#2 Poți încărca o mașină electrică în ploaie? 5 mituri demontate despre autovehiculele electrice
#3 Cum încurajează statele europene dezvoltarea infrastructurii de încărcare a mașinilor electrice
#6 Valeo: În 10 ani, două din zece mașini vor fi electrice, restul vor fi hybride