Guvernul intenționează să elimine, printr-un proiect de lege de modificare a OUG 114/2018, taxa de 2% pe cifra de afaceri impusă companiilor din energie. Totodată, banii strânși până acum de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), circa 700 milioane de lei, ar putea fi folosiți în două direcții, a declarat ieri, la finalul ședinței de Guvern, ministrul Economiei și Energiei, Virgil Popescu.
Mai exact, suma colectată ar putea fi direcționată în proiecte de eficiență energetică, dar și pentru sprijinirea consumatorilor vulnerabili, a punctat ministrul. Modificările la OUG 114 ar putea fi adoptate săptămâna viitoare.
Iată declarațiile complete ale ministrului pe această temă, transcrise de NewsEnergy:
„Am discutat despre ridicarea acelei taxe de 2% impuse companiilor din energie pe cifra de afaceri. E o taxă care a crescut inutil factura românilor, o taxă în urma căreia s-au strâns peste 600 milioane lei în conturile ANRE, bani care stau în conturi și nu produc absolut nimic. Am propus Guvernului cu acești bani să se poată efectua proiecte în zona de energie, proiecte în zona de eficiență energetică și evident să-i putem folosi și pentru consumatorul vulnerabil.
- Tot în cursul anului 2020, ne-am propus – ați văzut în programul de guvernare și ne ținem de promisiuni – vom defini consumatorul vulnerabil și schema de finanțare a acestuia.
Aceste 600 milioane strânse și probabil 700 de milioane până la sfârșitul anului vor fi folosite pe programe de eficiență energetică pe care Ministerul Economiei și Energiei le va lansa și o parte din ele le vom folosi și pentru schema de finanțare a consumatorului vulnerabil.
Nu vă pot da acum mai multe detalii despre schema de finanțare a consumatorului vulnerabil, ea va fi făcută interministerial, Ministerul Muncii va fi coordonator, e normal să fie așa. Noi vom asigura sprijinul logistic, din partea Ministerului Economiei și Energiei, și sunt convins că împreună cu unitățile administrativ-teritoriale vor identifica acele persoane care au cu adevărat nevoie de susținere.
Să nu uităm că avem o Lege a venitului de incluziune socială, aprobată de Parlament în 2016, o lege a cărui termen de aplicare a trecut de mult – a tot fost prorogat de vechiul Guvern -, unde este definit consumatorul vulnerabil. Deci avem un cadru legislativ unde putem lucra și de unde putem actualiza acele date.
(În ceea ce privește definiția consumatorului vulnerabil – n.r.), vor exista în continuare discuții legate de modificarea ei. Va fi un comitet de lucru care se va consulta cu partenerii sociali. Ne vom consulta cu toată lumea care poate veni cu îmbunătățiri la ce există în momentul de față în acea lege de asigurare a venitului minim de incluziune socială.
ARTICOLE SIMILARE:
Forumul România Eficientă: Ne petrecem 90% din timp în clădiri, cu impact asupra sănătății
Comisia Europeană: OUG 114/2018 încalcă legislația UE și nu protejează consumatorii casnici