Comisia Europeană va prezenta în luna iulie pachetul Fit for 55, ce va include 12 propuneri legislative, printre care modificarea unor directive precum cea privind eficiența energetică și cea privind regenerabilele. Într-un discurs ținut ieri în cadrul Comisiei pentru industrie, cercetare și energie (ITRE) din Parlamentul European, comisarul pentru Energie, Kadri Simson, a detaliat câteva dintre noile obligații/măsuri care vor fi impuse pentru reducerea emisiilor. De exemplu, eficiența energetică va deveni un principiu central pentru achizițiile publice și va apărea un sistem de etichetare pentru produsele industriale care utilizează regenerabile.
NewsEnergy a selectat cele mai importante declarații ale comisarului Kadri Simson, pe care le redăm mai jos:
„Pachetul Fit for 55 va avea nu mai puțin de 12 propuneri legislative, printre care:
- Revizuirea directivelor pentru eficiența energetică și regenerabile
- Consolidarea și extinderea schemei de trading al emisiilor
- Revizuirea directivei privind taxarea energiei
- Un mecanism de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon
În luna noiembrie, un al doilea set de inițiative va urma în sectorul energetic:
- Hidrogenul și decarbonizarea piețelor de gaze naturale
- Propunerea unei reglementări pentru reducerea emisiilor de metan
- Creșterea performanței energetice a clădirilor.
Aceasta este una dintre cele mai ambițioase revizuiri de politici din istoria UE, care ne oferă un mijloc de a combate schimbările climatice și de a asigura oportunități cruciale pentru recuperare.
Din Planul privind obiectivele climatice pentru 2030 (Climate Target Plan), știm că trebuie să ne creștem eforturile când vine vorba de eficiență energetică:
- 36-37% pentru consumul final de energie
- 39-41% pentru consumul primar de energie
Pentru a ajunge acolo, voi propune o nouă țintă principală pentru eficiență energetică, obligatorie la nivelul UE. Dar statele membre vor avea flexibilitatea privind modul de contribuție la această țintă colectivă, fără caracter obligatoriu. Aceasta va fi completată cu „delivery gap mechanism”, pentru a încuraja statele membre să ia măsuri de remediere, dacă progresul este insuficient.
Creșterea ratei anuale a economiilor de energie prin economiile de energie obligatorii va fi un alt instrument-cheie. În acest fel, avem ocazia să luăm în calcul contextul și potențialul fiecărui stat membru. Această obligație le va conduce către sectoarele cu cel mai mare potențial al eficienței energetice – începând cu clădirile, transportul și industria.
De asemenea, vrem ca revizia să țintească arii specifice. În primul rând, clădirile publice trebuie să fie renovate la un ritm demn de Valul de Renovare. Iau în calcul extinderea obligației pentru o rată anuală a renovării la toate clădirile publice. Avem ocazia de a face eficiența energetică un principiu central pentru achizițiile publice.
În al doilea rând, cerința pentru auditurile energetice și sistemele de management energetic trebuie să se adreseze tuturor consumatorilor mari, reducând în același timp povara administrativă.
În al treilea rând, împuternicirea consumatorilor și reducerea sărăciei energetice vor fi remarcabile. Aceasta include dispoziții dedicate pentru a asigura economii de energie pentru consumatorii vulnerabili, reducând costurile lor cu energia. Aceasta va ajuta la atenuarea impactului tranziției energetice și va contribui la o tranziție cu adevărat justă.
În cele din urmă, propunerea va asigura o bază legală explicită pentru principiul „Eficiența energetică înainte de toate”, sprijinind aplicarea lui.
Modificări ale Directivei privind energia regenerabilă
La revizuirea Directivei privind energia regenerabilă (Renewable Energy Directive – RED II), scopul nostru este de a culege toate beneficiile revoluției care deja are loc.
Avem nevoie de o dezvoltare mai mare a regenerabilelor. Prin lansarea tehnologiilor curate unde Europa conduce și prin dezvoltarea unor noi piețe de vârf, de exemplu în hidrogen regenerabil, vom sprijini creșterea economică.
RED II stabilește o țintă obligatorie pentru 2030 de cel puțin 32%. Dar ambițiile noastre s-au schimbat. Planul privind obiectivele climatice pentru 2030 stabilește o țintă și mai mare, între 38-40%. Aceasta este posibilă. Avem voința politică, expertiza tehnologică și fonduri UE, inclusiv din mecanismul de redresare și reziliență, pentru a face asta.
Revizuirea nu va schimba cadrul legislativ pentru regenerabile în UE în întregime. Am avut o revizuire majoră a directivei în 2018. Dar va avea ca scop să conducă la o mai mare integrare a sistemului energetic și să susțină regenerabilele în acele sectoare unde avem nevoie de schimbări mai rapide.
- În primul rând, vom asigura stimulente pentru a facilita dezvoltarea transfrontalieră a proiectelor și pentru a folosi PPA-urile (power purchase agreements).
Apoi, vom promova regenerabilele (RES) în sectorul de încălzire și răcire, în industrie și transport. Știind că clădirile sunt responsabile pentru 36% din emisii, căutăm soluții să le decarbonizăm. Prin RED II, industria nu este în mod explicit acoperită, iar ritmul de integrare a RES nu e unde ar trebui să fie. Așa că ne uităm să stabilim o țintă indicativă pentru regenerabile în acest sector.
- De asemenea, vom promova un sistem de etichetare pentru produsele industriale care utilizează regenerabile.
În transport, ponderea RES a fost sub 10% în 2019. Procentul trebuie să fie cel puțin dublu până în 2030, potrivit Planului privind obiectivele climatice. Trebuie să stabilim ținte noi, menținând flexibilitatea pentru statele membre de a-și decide căile.
În al treilea rând, vom încuraja integrarea sistemului. Directiva oferă o șansă de a promova electrificarea în transport.
Vom concepe un sistem de credit care va ajuta la măsurarea electricității furnizate vehiculelor sub acest target. Pentru că electrificarea nu va funcționa pentru toate modurile de transport, intenționăm să luăm măsuri pentru a sprijini utilizarea hidrogenului curat în transport. De asemenea, vom introduce măsuri pentru a stimula utilizarea hidrogenului curat în industrie.
Prin această revizie, vom stabili reguli de clasificare a hidrogenului verde și o metodologie de certificare a lui pentru toate utilizările, dincolo de transport.
În cele din urmă, în ceea ce privește bioenergia, e o dezbatere uriașă în UE în prezent, în special privind bioenergia derivată din păduri. RED II deja include un cadru nou de sustenabilitate. În acest moment, consolidăm și clarificăm aplicarea lui prin actele de implementare prevăzute în cadrul RED II.
Acestea sunt principalele linii pentru revizuirea planificată a celor două directive.
În ceea ce privește lista a 5-a a Proiectelor de Interes Comun (PCI), prin cadrul stabilit de reglementarea TEN-E existentă, proiectele pe gaze încă au dreptul legal de a aplica pentru statutul de PCI. De această dată, însă, vom evalua proiectele pe gaze printr-o nouă metodologie, inclusiv criterii mai solide de sustenabilitate”.
- Puteți citi AICI discursul integral în limba engleză al comisarului pentru Energie Kadri Simson (sursa foto: Comisia Europeană) în comisia ITRE.
ARTICOLE SIMILARE:
Schimbare majoră din 2021: Toate clădirile noi trebuie să aibă consum energetic aproape zero
Analiză AIE: Pentru atingerea țintei „net-zero” e nevoie de progres major în eficiență energetică