Skip to main content

În România, școlile sunt, în proporție covârșitoare, clădiri cu eficiență energetică scăzută. Ce înseamnă acest lucru, ce impact are asupra copiilor și de ce este atât de importantă renovarea energetică la standarde ridicate a unităților de învățământ? Răspunsurile au fost oferite în emisiunea Energy Trends, realizată de EM360 Studio. Radu Dudău, președintele Energy Policy Group (EPG) și coordonatorul programului România Eficientă, a explicat beneficiile și motivele pentru care renovarea școlilor ar trebui să devină o prioritate națională, precum și pașii prin care se pot obține școli eficiente energetic și sănătoase.

Doi directori de școală din județul Prahova și primarul unei localități din județul Constanța au arătat prin exemplele proprii ce impact semnificativ au astfel de investiții nu doar pentru elevi și profesori, ci pentru întreaga comunitate locală.

, care înseamnă bani publici risipiți. În plus, astfel de clădiri nu pot asigura mediul interior optim pentru procesul de învățare și pentru starea de bine a elevilor. În general, școlile sunt spații aglomerate și au probleme specifice ce țin de calitatea aerului, a luminii, ori a temperaturii din interior, spune Radu Dudău, coordonatorul programului România Eficientă. El a explicat cum se reflectă acest lucru asupra copiilor.

„Există studii științifice care arată clar corelația cu anumite afecțiuni de sănătate publică. Chiar dacă nu ajungem în acest registru, e vorba de nivelul de concentrare optim al elevului, de gradul de oboseală”, a spus Radu Dudău.

Pentru a înțelege ca societate numeroasele beneficii ale renovării școlilor, e  nevoie de modele și exemple practice. De aceea, prin programul România Eficientă, derulat de Energy Policy Group cu sprijinul OMV Petrom, s-au realizat investiții semnificative pentru reabilitarea energetică la standard nZEB (clădire cu un consum de energie aproape zero) a două școli din județul Prahova. O a treia investiție este în plin proces de realizare la Grădinița „Zig-Zag” din Ovidiu (județul Constanța).

Care sunt efectele extinse ale renovării școlilor au explicat beneficiarii investițiilor realizate prin programul România Eficientă.

Elvira Cazan, Director General al Școlii Gimnaziale Liliești – Băicoi și Carmen Avram, Director General Adjunct la Liceul Tehnologic Energetic „Elie Radu” din Ploiești au povestit care erau condițiile pentru elevi și profesori înainte și cum s-au schimbat după renovarea clădirilor școlare.

George Scupra, primarul orașului Ovidiu, a explicat cât de importantă este colaborarea dintre mediul public și cel privat pentru ca o comunitate să progreseze:

„Noi, primăriile, nu trebuie să ne întâlnim cu privații doar la ghișee, când își plătesc taxele și impozitele”.

El a vorbit și despre multiplicarea modelului de bune practici creat prin parteneriatul cu România Eficientă:

„Ne-ați dat undița, ne arătați și cum trebuie să prindem peștele, dar pe viitor va fi un efort suplimentar și pentru administrația locală. Recunosc că în Ovidiu va fi un efort, pentru că trebuie să menținem aceste standarde acum pentru tot ce înseamnă clădiri publice”, a adăugat primarul orașului Ovidiu.

„Noi, cadrele didactice, resimțim și componenta aceasta de siguranță, pentru că lucrările de reabilitare au presupus și schimbarea instalațiilor electrice, instalațiilor sanitare, aerul este purificat, igienizat, deci se simte și această idee de siguranță în spațiul școlar, dincolo de confortul asigurat prin aceste investiții”, a declarat Elvira Cazan, Director General al Școlii Gimnaziale Liliești – Băicoi.

Carmen Avram, Director General Adjunct la Liceul Tehnologic Energetic „Elie Radu” din Ploiești, a explicat că elevii au putut beneficia un spațiu primitor, în care vin cu plăcere:

Este important climatul în care elevii învață. Nouă ne-a crescut procentul de promovabilitate la bacalaureat”.

Dincolo de renovarea clădirilor, o parte importantă în procesul de schimbare este și componenta comportamentală.

A moderniza o clădire publică, o școală, înseamnă o investiție în sisteme, echipamente, dar și în educație, în factorul uman”, a subliniat Radu Dudău, coordonatorul programului România Eficientă.

El a atras atenția asupra necesarului uriaș de investiții pentru renovarea clădirilor, obiectiv pentru care fondurile publice nu vor fi suficiente. Pentru a afla care sunt soluțiile pentru a crește rata de renovare și detalii pe larg despre ce s-a schimbat în școlile care au fost transformate din clădiri vechi și ineficiente în clădiri nZEB, urmăriți dezbaterea integrală:

Energy Trends este un demers mediatic al EM360, derulat în parteneriat media cu NewsEnergy.ro, ce își propune să contribuie la efortul tuturor părților interesate de a defini un roadmap pentru tranziția energetică a României, de a seta niște obiective pe care România trebuie să și le asume pentru a avea o tranziție energetică adecvată. Printre temele dezbătute alături de invitați, ne dorim să identificăm pașii pe care ar trebui să îi facem astfel încât să realizăm o tranziție optimă și justă, menținându-ne/sporindu-ne competitivitatea, implementând tehnologiile moderne și dezvoltând pe orizontală industria.

DIN ACEEAȘI SERIE:

ENERGY TRENDS – Anca Sinea, ORSE: Sărăcia energetică extremă s-a dublat ca amploare în România

ENERGY TRENDS: A economisi energie nu înseamnă a ne întoarce în întunericul comunist

ENERGY TRENDS – Temerea că ne fură străinii gazul din Marea Neagră și cartea greșită a populismului

ENERGY TRENDS – Trebuie să intrăm într-o cursă a tranziției pe care avem cum s-o terminăm

ENERGY TRENDS – Corneliu Bodea, CRE: Statul să își definească rolul în piața de energie. Dualitatea strică

ENERGY TRENDS – Sectorul energetic trebuie transformat. Nu mai avem timp doar pentru declarații

ENERGY TRENDS – Zoltan Nagy-Bege, ANRE: Primăriile nu vor mai putea subvenționa prețul gigacaloriei

ENERGY TRENDS – Oportunități uriașe de investiții în sectorul clădirilor „verzi” și eficiente energetic

ENERGY TRENDS // Ondrej Safar, CEZ România: Cum resetează prosumatorii și mobilitatea electrică sectorul energetic